Loppisfynd i form av klänningar, gamla tidningar och porslin

 
 
 
...och en äppellåda. Och några tyger.

Här om dagen susade jag förbi en sommarloppis när jag åkte omkring i jobbbilen. Jag hade besökt samma loppis tidigare - för två somrar sen mer exakt - och kunde inte låta bli att stanna till ännu en gång så snart jag arbetat färdigt för dagen.
Det var en himla tur kan jag lova! Loppisen levererade precis lika bra som sist och jag strosade omkring bland gamla kläder, hemvävd tyger, porslin och allehanda kuriosa. Jag plockade på mig de klänningar som såg ut att vara i min storlek och fick betala mellan 20-30 pix styck för dem. Det kan en ju leva med. Smörasken kostade några tior den med och högen med tidningar betalade jag samanlagt 20 spänn för. Dom är svinroliga att bläddra i! De flesta är mönsterkataloger och ett fåtal innehåller stickbeskrivningar från 50-/60-talet. Jag själv kan ju inte sticka för fem öre, men jag har vänner som kan! *Blink blink*. Mamma är dessutom en fena på att sy och göra egna mönster, så henne ska jag allt övertala till att sy upp en klänning eller två när tiden räcker till. Eller tre. Kanske tio.
Jag ångrar dock att jag inte köpte några hemvävda tyger som de tidigare generationerna på den gården både färgat, spunnit och vävt själva. Ullen kommer dessutom från egna får som betat på ägorna för omkring 70 år sen. Kvalitén var kanon och dom var sååå vackra. MEN. Jag syr ju knappt (läs: ingenting alls för tillfället) och jag befinner mig mitt i flytt och totalrensning av allt jag äger och har. Nä, någon måtta får det ju faktiskt vara. 


På tal om någonting helt annat så fyllde jag tjugotre i tisdags förra veckan. Jag har helt glömt bort att ens nämna det. Så kan det bli när det är kaos i både huvudet och hemmet...

Kommentarer
Johan säger:

Snygga kläder.

2015-07-28 | 11:03:53
Bloggadress: http://finest.se/soulful

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback