Om att färga håret rosa - mina bästa tips och trix för pastellfärgat hår

 
 
 

Att färga håret rosa är något utav det bästa jag någonsin gjort för mig själv! Jag är himla nöjd och känner mig verligen som mig själv. En pastellig tant Bella.

Jag har fått många frågor angående vilken hårfärg jag använder, hur länge den håller, var jag köper den osv., både här på bloggen, via mejl och på Instagram. Nu när jag har färgat håret rosa under en längre tid och prövat mig fram känner jag att det är dags för ett ordentligt svar. En guide för hur man färgar håret rosa på mitt sätt!
 
 
 
Till att börja med använder jag ingen hårfärg alls! Ingen färdig i alla fall. Istället gör jag en egen blandning, en slags färginpackning, som är enkel att använda, som håller hyfsat länge och som går att variera otroligt mycket. Den är lätt att applicera, färgar inte av sig och dessutom kan man fylla på med färg när det behövs utan att det blir jobbigt eller tidskrävande. Färgglada hårfärger håller överlag ganska dåligt om man jämför med permanenta "vanliga" hårfärger, men denna blir toppen! Jag ska berätta hur man gör:
 
En av dom två ingredienserna i min färgblandning är denna sk. "färgbomb" från Revlon, en hårinpackning med färgpigment i som finns i många olika nyanser - allt från brunt och rött till lila och orange. Den jag använder är nyans 500 och beskrivs som lila-röd.
 
När jag en gång i tiden hade knallrött hår använde jag den precis som den är, men för rosa färg måste en späda ut den! Till det använder jag ett hyfsat billigt balsam (en stor flaska!) och blandar ungefär tio delar balsam med en del färg, men varierar beroende på hur intensiv jag vill ha färgen. För pastelligt ljusrosa använder jag lite färginpackning, och vill jag ha en mer knalligt rosa har jag i en större klick. Enkelt!
 
 
 

Just nu ser min egenblandande färginpackning för ljus pastellrosa hår ut såhär. Jag blandar en liten burk åt gången eftersom att jag ofta vill variera och förändra intensiteten på mitt rosa barr. Förändring förnöjer! Glöm förresten inte att ta en riktigt tjusig burk för att skapa en megalyxig spa-känsla! Ehehe...
 
Hur appliceras och används färgen?
Till att börja med behöver håret vara väldigt ljust. Min naturliga färg är råttblond, så jag bleker utväxten ett par nyanser ljusare någon gång varannan månad eller så. (Snälla var försiktiga med blekningsmedel! Jag har förstört mitt hår mer än en gång, trots att jag har gått en frisörutbildning och borde veta bättre...) När jag sedan ska färga håret rosa tvättar jag det alltid med schampo två gånger och handdukstorkar det. Sen tar jag en rejäl klick med egenblandad färginpackning och smetar i hela håret. Inget snålande här inte! Det får sitta i mellan tio minuter och en kvart, och sedan sköljer jag ur ordentligt. Balsam behöver en inte använda efteråt för håret har ju redan fått en rejäl dos. Denna procedur gör jag ungefär 1-2 gånger per vecka, och det är ju inte krångligare än att använda en inpackning! Det är bra att dessutom använda en vårdande inpackning emellanåt.
 
Varför kan en inte lika gärna köpa en färdig, rosa färg?
Det går alldeles utmärkt, men det här är det billigaste, enklaste och snyggaste sättet om ni frågar mig! Till mitt hår räcker en enda Revlon-flaska i många månader och eftersom att den späs ut så får man ut mer, helt enkelt. Den sliter inget speciellt på håret som viss färg kan göra och man kan tvätta ur/bli av med färgen ganska enkelt om man verkligen vill. Dessutom kan man skapa en personlig favoritnnyans!
 
Psst! Om du inte vill ha rosa hår kan du ju t.ex. göra en lila, röd eller orange variant med Revlon-inpackningarna! För andra regnbågsfärger som t.ex. blått eller turkost, använd en extremfärg! När jag färgade håret lila använde jag mig utav en lila-blå. Möjligheterna är oändliga
 
Ställ gärna en fråga om du undrar över något!

Kommentarer
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Bra tips, snygg ny header!

2014-10-24 | 11:17:59
Bloggadress: http://madelein.se/
Lanja - www.lanjas.com säger:

vilken fin blogg!

Svar: Tack snälla du!
Bella

2014-10-28 | 17:58:24
Bloggadress: http://lanjas.com
Beatrice säger:

Har funderat på att göra en rosa ombre i mitt bruna hår eftersom jag inte vågar färga hela håret igen. (jag ångrade mig i evigheter när jag färgade håret rött och sen ville ha tillbaka till brunt ett halvår senare)

Hur rekommenderar du att jag gör då? För på något sätt måste jag ju få mitt ganska mörkt bruna hår att bli riktigt ljust i topparna. Mitt hår klarar en hel del blekning och färgning, men jag är lite osäker på hur jag bör göra detta enklast. Alla tips är värdefulla just nu!

Svar: Hej!Det är svårt för mig att säga eftersom att jag varken kan se eller känna på ditt hår. Uppljusning (blekning rätt och slätt) är ett måste om du vill ha rosa. Jag rekommenderar inte helblekning enbart, eftersom att kanten kan bli riktigt skarp. En vill ju att det ska bli en snygg övergång! (Tycker i alla fall jag). Slingor och blekning i kombination. Jag skulle gå till en salong om jag vore du, åtminstone för att fråga :) Eller kolla på tips på Youtube om du är vågad och vill testa själv.

<3
Bella

2014-10-28 | 21:30:17
Bloggadress: http://herbariumet.blogg.se
Anita säger:

Hej

Fin blogg! har i dagarna färgat hår i ljus skimmrande rosa nyans, du kan se i min blogg hur det ser ut, men nu undrar jag om det är för mörkt hår får att färga det på ditt sätt. Använde Sublime Mousse Nivå 3 nummer 822 strewberry Fizz

Svar: Hej!Tack! Jag kikade på dina bilder och jag tror tyvärr att ditt hår är lite för mörkt för min metod. Risken är att det snarare ser orange-rött ut. Men det finns såklart mörkrosa färger också :) T.ex. på shock.se!
Bella

2014-12-08 | 19:32:50
Bloggadress: http://www.kaffepausmedanita.com
Tora säger:

Hej, har du provat färga med directions färger? Jag har hört att de ska sitta ganska bra och funderar på att färga regnbågshår med dem. Vill dock ha pastelligt och de säljer även en 'pastellutblandning' men tror du att det fungerar att blanda dem med balsam som du visar här?

Svar: Hej! På extendedshopen säljer de en färg som heter Special Effects. Den sägs vara den överlägset bästa "extremfärgen" och jag är beredd att hålla med! Den går att blanda ut med balsam så som jag själv gör för att få en pastellig ton, och är lätt att fylla på nån gång i veckan i samband med dusch. Manic Panic har även bra färger men jag tycker ändå att Special Effects är bäst av dom jag provat.
Bella

2015-02-26 | 09:08:30
Anonym säger:

Hej!! Jätte fina bilder (och hår!!!!) jag funderar starkt på att färga mitt hår rosa och har just nu en lite mörkblondare nyans på håret skulle det räcka med att bleka det med en vanlig blond hårfärg eller måste det vara vitt? Och en till fråga, försvinner färgen helt? Massor av kramar :))

Svar: Halloj! Taaack ♥Håret måste inte vara vitt men bör vara väldigt ljust! Färgen tvättas ur relativt snabbt och en måste fylla på ofta för att behålla den. Den går ur helt vart efter om en tar vanligt balsam i håret istället för detta färgbalsam vid dusch :)
Bella

2015-03-27 | 20:42:54
erina säger:

Vilken hääärlig tutorial och vilket uppiggande hår! Hur i helvetans kan det bli pastellrosa av nr 500? Har vitt hår och tänkte blanda ihop en hembränd pastellrosa. Du tror inte på nr 005? http://www.lyko.se/revlon/revlon-color-creme005-pink-100ml

Svar: Taaaack!Blanda nr 500 med maaaassa balsam så blir det den finaste färgen i världen. Färgen som du länkade till blir enl. mig inte lika gammelrosa utan mer cerise. Nr 500 i pumpflaskan är billig med tanke på mängden och att det går åt ca 10 delar balsam och 1-2 del(ar) färgbalsam. Mycket bättre om en frågar mig!
Bella

2015-03-27 | 23:20:41
Josefine säger:

Hejsan! Underbar blogg!
Jag gav in för mitt begär att färga mitt hår rosa och gjorde på detta vis. Problemet var att trots att jag hade i en hink (typ) av färgblandningen och masserade runt så blev färgen ojämn. 40% av stråna är rosa och jag förstår inte hur! Händer det att du får så också? Har du något tips eller förklaring?
Har försökt rätta till det hela dagen men känns bara som det som redan är rosa blir starkare..
Väldigt tacksam för hjälp!
Ha det bra <3

Svar: Halloj! Åh, tack!Svårt att säga vad problemet är exakt, men ibland när detta har hänt mig så beror det troligtvis på att mitt blekta hår redan är ojämnt, innan jag haft i den rosa färgen. Helt och hållet jämnt är svårt att få om håret inte är blekt helt jämnt innan. Se dessutom till att blanda och röra om i färgen så att det blir en jämn smet, men det förutsätter jag förstås att du gjort ♥
Färg på färg på färg ger en mer intensiv nyans! Försök istället att "börja om". Tvätta ur så mycket färg du kan (Tips! Head and Shoulders shampo är det färgade hårets värsta mardröm och drar ur en hel del färg!) och ha sedan i din färginpackning.
Hoppas att det hjälper! ♥
Bella

2015-03-31 | 15:29:28
Nora säger:

Hej! Är väldigt sugen på att färga håret rosa osv men vet inte riktigt var och hur jag ska köpa färgen? Var/hur gjorde du?
Kram, Nora

Svar: Hej! Här har du en guide:
http://tantbella.se/2014/october/om-att-farga-haret-rosa-mina-basta-tips-och-trix-for-pastellfargat-har.html
Bella

2015-04-26 | 15:17:36
Mimmi säger:

Hej! Jag vill jättegärna färga håret lite lätt rosatonat, typ "rosé" eller pastellrosa. Jag vill dock inte bleka hela håret eller ha en jämn rosa färg, utan mer slingigt eller ombré-aktigt. Jag har ljusbrunt hår med massa solblekt och därför naturligt slingat. Jag skulle kunna göra lite extra slingor för att ljusa upp det mer, särskilt i topparna. Men om jag har min naturliga färg på en del av håret, vad händer med det då? Tror du ditt sätt kan funka ändå? Tycker att det verkar som ett passande sätt för mig så jag kan variera mig snabbt och bara ha rosa ett tag om jag inte trivs.

Tänker liknande färg som på dessa:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/0b/61/69/0b6169c03258e19b1dc9bf4bc5f2ea9e.jpg

http://static1.squarespace.com/static/535fe256e4b0140e2647d34b/550d9767e4b0f7f604a90bf5/550d9768e4b0ba993993910e/1426954088195/hair-color-ideas-for-blondes-2015.jpg

2015-06-13 | 14:30:57
Lea säger:

Heeej. Asså Gud va fint hår du har jag är 13 år och har mörk blont hår och vill färga mitt hår med en rosa för men jag vill ha det lite mer persika färgat Asså typ rose gold typ o min fråga är behöver jag bleka håret då ???❤️❤️

Svar: Hej! Det är svårt att säga, men om håret inte är behandlat innan behöver du nog bleka det försiktigt eftersom att färgen troligtvis inte fäster annars ♥
Bella

2015-06-30 | 17:11:31
Matilda säger:

Hej! Jag vill färga mitt hår antingen rosa eller lila, men jag vill inte bleka håret. Tror du det skulle fungera att färga rosa på ljusbrunt hår? Blir det mörkrosa då eller något helt annat?

Svar: Hej! Tyvärr fäster knappt den typen av färger alls på icke-blekt hår ;(
Bella

2015-07-10 | 20:56:50
ida säger:

HEJ!!!
Hur får man tag i den produkten du använder? :)

Svar: Hej! Google är din bästa vän i det här fallet :)
Bella

2015-07-15 | 17:02:21
Amanda säger:

Hej!
Jag undrar hur håret blir när färgen gått ur? Asså efter, när man inte vill ha rosa längre? Ser det konstigt ut?
Kram amanda

Svar: Hej!I mitt fall blir färgen mer och mer persikofärgad när den tvättas ur. Till slut blir håret blont igen, men det beror ju på vad en bar för grund.
Bella

2015-08-24 | 20:50:03
Cicilia säger:

Hej. Sent inlägg i tråden. Cool grej, färga med hår bomb wow. Jo min fråga är, är det säkert att det tvättas ur? Vill göra en tillfällig färgförändring i min blonda ombre. Rädd för att inte få tillbaka det blonda = det rosa skulle nog kännas som ett misstag isf... Efter ett tag.. Tack för fin blogg!

2015-11-10 | 07:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback