Folk passar på när tillfälle ges för att slippa dra sitt strå till stacken - Om eko-kritiker

 

 
Eko-mat är populärare än någonsin och det känns så himla kul! Kravbananerna är ofta på väg att ta slut i butikerna och folk upptäcker allt fler klimatsmarta produkter i hyllorna. Vi vet allesammans att eko-mat (gärna i kombination med närproducerat) är bättre för både kropp, miljö och kommande generationer än konventionellt odlad och besprutad mat. Gift eller inte gift. Valet är ju ganska logiskt ändå för den som har möjligheten att välja. Eller det borde vara det åtminstone.
 
Här om dan dök det dock upp en rapport från ett gäng eko-kritiska forskare som påstår att ekologisk mat inte alls är en del av lösningen på miljöproblemen och att om vi alla skulle välja ekologiskt skulle vi svälta på grund av att det krävs mer plats för att odla ekologiska grödor. Vi ska alltså äta besprutad (giftpumpad) mat för att rädda miljön och våra barns planet. Jahopp.
 
Men det finns faktiskt flera bra motsvar till detta. Bland annat så slänger vi ju fruktansvärda mängder med mat. Mat som inte ens hinner till butikshyllorna innan den kastas (typ sneda och "fula" morötter) och mat som ligger i butikerna alldeles för länge och ruttnar bort för att ingen köper den. Det ska ju nämligen vara överfullt i hyllorna för jämnan och de äldsta varorna väljs bort pga. en dags längre hållbarhet på etiketten. Man räknar med att omkring 30 % (alltså TRETTIO PROCENT!) av maten som produceras görs det i onödan. För att kastas. Kan vi inte då istället odla en något mindre mängd med mat, ekologisk och giftfri förstås, som faktiskt tas tillvara på? Då går det ju inte alls åt dubbelt så stora åkermarker som dessa forskare så felaktigt påstår. Dessutom går idag enorma ytor åt till köttproduktionen, både till djuren i sig och till det foder som odlas till dem. Tänk om dessa områden istället användes till ekologisk odling av grödor? Vi måste verkligen skära ner rejält på köttkonsumtionen om vår planet ska överleva, men det är ju ingen nyhet. Folk gillar dock sin söndagsstek och sina köttfärstacos på fredagarna alldeles för mycket för att tänka på framtiden. Att kött minsann är gott och att vegetariskt är lika med sallad verkar hålla i sig...
 
Artrikedomen är förresten betydligt högre vid ekologiska odlingar än vid konventionella, och det är ju inte så svårt att greppa. Gift dödar och skadar helt enkelt både oönskade djur och växter, och de som bara råkar vara i närheten. Inget gift å andra sidan innebär ju ett trivsamt klimat och ingen onödig död för livsviktiga insekter och andra smådjur som i sin tur påverkar de större, och sen sedan även oss människor förstås. Varför skulle gift som dödar vissa vara bra för oss andra?
 
Kritiker finns överallt och så ska det ju såklart få vara. Det är sunt att kritisera och att inte lita blint på saker. Men en måste ju tänka efter själv. Vad känns bäst för mig? Gift eller inte gift? En massa anonyma E-ämnen eller en tydlig och kort innehållsförteckning? Svenskt eller irländskt kött? Är smaken av kött över huvud taget värd mitt barns framtid? Vad gynnar planeten och vår framtid här? Sen gäller det ju att fullfölja svaret som magkänslan ger, så gott en kan.

Det som irriterar mig mest med denna sk. forskning är att det påverkar hur människor handlar och tänker. Det har dykt upp cirka tusen miljoner artiklar och skriverier om hur bra eko-maten är och hur gifter påverkar allt från vår miljö till barn redan i fosterstadiet, och folk har börjat fatta galoppen! Men det räcker tyvärr med att det dyker upp en enda eko-skeptisk text för att folk ska börja tvivla. "Dessa gifter kanske inte är så farliga ändå?"  "Äsch en enda människa kan ju inte göra någon skillnad!". Det är sådana tankar som gör att vi står och trampar på samma ställe. "Jag sa ju att det är onödigt att köpa sviiiindyr ekologisk mat!". Studier som denna lättar helt enkelt på samvetet och "tillåter" den som vill ta den raka, lätta vägen som här lyfts fram att göra det. Folk passar på när tillfälle ges för att slippa dra sitt strå till stacken.

Nä. Så länge jag har möjligheten att välja tar jag eko-mat alla dagar i veckan, i så stor utsträckning det går. Giftpumpad mat i Henrys kropp helt medvetet eller inte? Ska jag göra mitt bästa och så gott jag kan eller välja den enkla vägen och förvänta mig att mitt barn tar konsekvenserna i framtiden? Nä. Valet är inte så svårt ändå, oavsett vad eko-kritikerna säger. Jag gör det som känns bäst för mig och det jag tror kan vara en del av att rädda planeten.
 

Kommentarer
Fredrikapåvinden säger:

Heja dig! Så bra inlägg! Håller helt med!

Svar: <3
Bella

2014-11-16 | 22:42:20
Bloggadress: http://fredrikapavinden.com
A säger:

Blev som tokig när jag hörde om detta. Tänkte precis som du att nu kommer efterfrågan på ekomat minska igen. Men vi får väl hoppas att folk snabbt glömmer det här och att ekomaten fortsätter öka!

Svar: Eller hur! Och ännu värre är det med dessa "JAG SA JU DET!"-ägare en är omringad med :|
Vi kämpar vidare!
Bella

2014-11-17 | 07:40:09
Bloggadress: http://vinglamedvingar.blogg.se
Helena Högberg säger:

Ja, inte påverkar den där rapporten mig i alla fall, har man bestämt sig så har man :) jag hoppas att andra tänker likadant som dig och mig :)

Svar: Håller med!
Bella

2014-11-18 | 10:57:04
Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback