Ta vara på naturens godsaker - laga en sjukt god nässelsoppa

 
Jag har länge varit sugen på något som jag inte ätit på väääldigt länge - nämligen nässensoppa! Som tur är har vi ett hav med dessa stickiga små växter bredvid hönsgården, så i förmiddags begav jag mig ut på nässeljakt. Henry satt i vagnen och hejade på medan jag, med tjocka trädgårdshandskar, plockade dom små delikatesserna.
 
 
 
Är du också sugen på att laga nässelsoppa? Plocka i så fall dom sprödaste små nässlorna. Undvik att plocka längs E4:an, utan leta dig in i en skog eller spana i utkanten av någon bekants trädgård. Det går åt minst en liter eller två. Sen rensar man bort stjälkar och sköljer bladen noggrant innan det är dags att förvälla dom i ca 5 minuter i kokande vatten med kyckling- eller grönsaksbuljong. Spara sedan ungefär hälften av vattnet och häll bort resten. Nässlorna bör sedan hackas/klippas i små bitar och läggas åt sidan för att sedan tillsättas i soppan senare.
 
 
 
När ovanstående är gjort hackar du en schaottenlök eller gul lök smått och fräser denna i smör innan du pudrar över någon matsked mjöl, rör detta slätt och tillsätter buljongvattnet som du sparade tidigare. Låt alltsammans koka upp och häll sedan i några deciliter grädde, riven muskotnöt, peppar och salt. Sist tillsätter man dom hackade nässlorna och låter soppan puttra i några minuter.
 
 

Pröva dig fram! Jag är superkass på att skriva (och följa) recept, men det är inte så noggrant när det gäller soppa. Håll dig till bra råvaror, enkla recept och smaka av ofta så brukar det gå toppenbra. Denna soppa blev i alla fall så himla god och här hemma serverades den tillsammans med ägghalvor.

Passa på att laga denna enkla och fantastiskt goda soppa innan nässlorna vuxit sig allt för stora och trista! Jag lovar att det både är jättegott och nyttigt. Det smakar ungefär som spenatsoppa fast annorlunda ändå. Himla gott i vilket fall!

Kommentarer
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Har fullt av nässlor på tomten och har tänkt i alla år att jag skll göra något med nässlor men det blir aldrig av. Har dock gjort maskrosvin :-)

2014-05-18 | 09:36:56
Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback