Köp en strapon och gå till motattack

 
"Bilden beskriver min flickvän jättebra. Men det betyder ju inte att jag behandlar henne sämre" - detta mina vänner är nog något av det mest sinnessjuka jag hört. Fast det är inte det värsta.
 
Att en närstående (ja, han var det i alla fall) idiot dessutom drar igår jordens diskussion hurvida detta är en "naturlig position" för kvinnan när jag kommenterar att jag inte ser det roliga med dessa sexistiska bilder som han delar dagligen, så får jag fan nog. Denna människa påstår bla. att det alltid har vart så att kvinnan stannat hemma och skött hushållet och barnen medan mannen arbetar, och att det minsann har funkar jättebra! För det är ju liksom naturligt att kvinnan servar mannen och fixar med såna hushållsgrejer (Jamen visst det finns ju såklart inbäddat i generna, tänker jag!). Dessutom har ju denna persons farmor och farfar levt så hela sina liv och inte lider ju dom för det. Inte ens när den ena (oftast mannen) går bort först och lämnar den andre (kvinnan) kvar med näst intill existensminimum att leva på eftersom att hon aldrig har fått chansen att arbeta?, tänker då jag.

Denna person har dessutom mage att påstå att kvinnor inte är offer. Inte för fem öre. Visst att 98 % av alla som anmäler våldtäkter är kvinnor och att 99 % av förövarna gällande våldtäkt mot tjejer under 15 är män, men vadå? Det är ju inte kvinnorna som är offren i denna situation enligt den mycket påläste grabben som argumenterar så fint. För män kan ju faktiskt också bli våldtagna! Denna person tror dessutom på fullaste allvar att denna våldtäktsstatistik, alltså ren fakta, kommer från att tjejer ljuger och påstår att de blivit våldtagna för att de ångrat sig efter sex. Det höga antalet våldtäkter mot kvinnor beror alltså på att kvinnor ljuger så förbannat. Men då så! PJUH! Då kan vi andas ut. Allt var ju bara på låtsas och egentligen finns det knappt några våldtäksmän.
 
Jag bjuds även in att pröva på hans jobb, så att jag har en chans att förtjäna respekt (och lika lön) så som män får när de lyfter tungt och jobbar med maskiner. Gärna, säger jag. Jag skulle äga på att svetsa och bygga saker. Vi tjejer tjänar ju dessutom tydligen mindre pengar eftersom att vi medvetet väljer sådana jobb! Så vi får helt enkelt skylla oss själva att vi inte jobbar hårdare, enligt denna högst intelligenta människa. Fast å andra sidan ska vi kvinnor hålla oss till dammsugning, tycker han. Liksom sådant vi kvinnor är bättre på rent naturligt.
 
Jag sa att han i framtiden kan tänka sig för när han lägger upp bilder på nakna kvinnor som särar på benen tillsammans med någon kränkande text om kvinnans "naturliga position", eller när han delar texter som den ovan, eftersom att han faktiskt har en dotter. Han kan ju föreställa sig att det lika gärna skulle kunna vara hon på bilderna i framtiden och att det är hon som förväntas "give him (någon) some head". Då är det plötsligt inte lika roligt längre. Fast vadå, tänkte han. Hon kan ju faktiskt välja själv när hon växer upp, hur hon vill bli behandlad. Hon kan ju välja ett bättre yrke och en utbildning som leder till en bra och rättvis lön!
 
Denna fantastiskt pålästa person tycker slutligen att "vi feminister" (som uppenbart hatar män och bara vill ha någonting att gnälla om) kan samlas i grupp och "gå till motattack" med strapon för att jämna ut oddsen. JAG är dessutom den i diskussionen som har skev mans- och kvinnosyn, tycker denne.

När jag sedan länge lämnat konversationen pågår fortfarande debatten. Ett gäng vänner (ja, dom är män) har uttryckt sina åsikter och numera diskuterar man på ett skrattar i grupp-och-dunkar-varandras-ryggar-broderligt-sätt bla. att kvinnor har ett eget ansvar när det gäller våldtäkter och andra våldsbrott. Feminister är fortfarande dumma i huvet och hittar på saker för att ha något att gnälla om, tydligen.

Så... Ja ni, vad ska man säga? Hur reagerar man på att en närstående uttalar sig så här? En närstående som både har en dotter, flera systrar och en mamma... Hur ska man reagera? Det absolut naturligaste (eftersom att jag är kvinna OCH feminist) vore väl att ringa och falskanmäla en våldtäkt som hämnd. Fast nja, det har jag inte tid med! Nu ska jag gå och dammsuga innan Lotta kommer.


Tack snälla blogg och fantastiska läsare för att jag har en plats där jag kan skriva av mig och dela mina tankar! ♀ ♥

Kommentarer
emma (: säger:

Jag tycker du är modig som vågar säga ifrån när du ser sånt här, jag är alldeles för feg och kanske lite lat tyvärr så gör inte det så ofta som jag borde, också pga att jag känner mig för lite påläst. Stå på dig och tänk på att du förhoppningsvis öppnar ögonen på någon! :)

Svar: Jag gör mitt bästa! <3
Bella

2014-03-06 | 12:15:48
Bloggadress: http://nilssonemma.se
Sandra säger:

Åh, så fantastiskt bra skrivet!! Älskar din blogg!

Svar: Tack snälla du! Det värmer i mitt feministhjärta att det inte är bara pasteller och outfit-bilder (fastän det är kul det också) som inspirerar på in blogg! <3
Bella

2014-03-10 | 19:22:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback