Att agera kock på midsommardagen

 
På midsommardagen brukar mina päron bjuda hem vänner på middag och festligheter. Detta år var inget undantag!
 
 
 
Jag var på plats tidigt och vi hjälptes åt att duka med både silverbestick, rustika linneservetter och en kvist väldoftande lavendel.
 
 
 
Mamma knåpade ihop en vacker skepelse med både rosor och sommarblomster som fanns i trädgården.
 
 
 
En ros hamnade i hennes hår! En vacker ros till en vacker kvinna.
 
 
 
Mamma var förresten söt som en karamell i sin gula klänning och lockar i håret.
 
 
 
När gästerna anlände serverade vi små aptitretare innan lillasyster Alice och jag började med förätterna.
 
 
 
Jag agerade nämligen kock hela kvällen och Alice hjälpte till! Dessa godbitar är smördegsknyten med rödbeta, honung och chevre. Såååååååå goda att jag smäller av bara av att tänka på dom små godingarna! Dom serverades med en salladsbädd (från vårt salladsland!), honungsyoghurt, rostade solroskärnor och krasse.
 
 
 
Sen var det bara att sätta igång med varmrätten så att den skulle hinna bli klar! Helgrillad oxfilé med rostad och örtig färskpotatis, gräddig (!) rödvinssås, grön sparris, somrig sallad och grillade coctailtomater.
 
 
 
 
Det var väldigt uppskattat och alla åt tills de var helt proppmätta.
 
 
 
Fast efter en kort matpaus fick alla plats med lite till! Jag och Alice kalasade för oss själva medan vi väntade på att efterätten skulle gräddas klart i ugnen.
 
 
 
Pappa var också stilig i lila dagen till ära!
 
 
Innan jag och Alice for hem till Henry och Martin i Båtstorp serverade vi efterätten som bestod av världens godaste Dulce De Leche-brownie, vaniljglass och jordgubbar. Magiskt god! Väl hemma tittade vi på film, åt ostbågar och förberedde inför söndagens kalas. Det blev en lyckad middag om jag får säga det själv! Jag är faktiskt en hejare på att laga mat.
 

Kommentarer
Ninni - Vimsiga mamman säger:

Härliga somriga bilder :)

2014-06-26 | 12:38:16
Bloggadress: http://ninnzan.se/
Veronika säger:

Tack för en fantastisk kväll! Allt blev så bra. Du förstår väl att vi redan nu ser fram emot nästa år.. ❤️

Svar: <3
Bella

2014-06-26 | 17:38:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback