Retro, citronglass och Reumatism

 
Denna kväll har jag bosatt mig vid köksbordet. Jag småäter på resterna av min sjukt goda citronglass direkt ur formen och bläddrar igenom en hög med Retro-tidningar som jag har fått låna av Lotta. Jag försöker att föra tankarna till något roligt, snarare än att tänka på denna jäkla värk som plågar mig. Sen igår har jag varit livrädd att jag lider av någon Reumatisk sjukdom eller liknande. Jag vaknade upp med svullna, oböjliga knän och en likadan armbåge. Armbågen har visst en förmåga att bli såhär med ojämna mellanrum, men jag har aldrig varit med om svullna, värkande knän förut! Båda på en gång dessutom. Och en armbåge på köpet. Nu på kvällen värker mina handleder och axlar. Urk! Jag hoppas att det är något tillfälligt som snart passerat. Fast såna här sjukdomar finns i släkten och det har ju varit såhär förut... Äsch, nu ska jag sluta oroa mig och läsa om fina prylar istället!
 
 
Vill ni förresten ha receptet på min fantastiskt goda och enkla glass... Här kommer det!
 
 
Mäktig citronglass, ca 1 liter:
 
Börja med att göra lemoncurd efter detta recept! Allt går inte åt till glassen, men resten går att spara i en burk och ha till något annat gott.
 
Sedan vispar du 5 dl 40%-ig grädde med en burk kondenserad, sötad mjölk (okokad/ej karamelliserad) tills det blir fluffigt och går att göra toppar av. Sen häller du i smeten i en form som du vill frysa glassen i. Till sist klickar du i svalnad lemoncurd och drar i igenom allt med en sked så att det blir som wirls eller virvlar med lemoncurd i glassen. Det ska inte vara välblandat! Sen är det bara att frysa glassen i 3-5 timmar. Den tinar snabbt och blir aldrig isig. En krämig, lite syrlig och ganska mäktig glass som ingen blir besviken på!
 
 

Kommentarer
Ida Nielsen säger:

Usch, låter väldigt obehagligt. Krya! Kram

Svar: Tack snälla du! <3
Bella

2014-01-07 | 20:02:47
Bloggadress: http://hebreiska.blogg.se/
Bodil säger:

Om du har haft problemen tidigare bör du kolla upp det. Och det är ju så, att ju tidigare man upptäcker en eventuell sjukdom desto bättre.
Jag håller självklart alla tummar och tår för att det är något tillfälligt! Och ät antiinflammatoriskt - både för smärtan och svullnaden.

Svar: Tack snälla för din omtanke! Jag har varit på sjukan idag och påbörjat en utredning. Jag hoppas på det bästa!
Bella

2014-01-08 | 19:45:08
Martina säger:

Så himla jobbigt det låter. Se till att gå till doktorn nu. I bästa fall är det "bara" stressrelaterat. Kram

Svar: Jag kan va allmänt känslig och få infektioner, men vi får se vad blodproven visar :)
Bella

2014-01-08 | 19:57:17
Bloggadress: http://www.oldshitandstuff.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback