Grön klänning och grön skog på en söndag

 
Den här söndagen började med att jag klädde mig i en "ny" grön klänning som jag loppade här om dan. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag trivs i den eller inte, men den får stanna ett tag så får vi se!
 
 

Ny-uppfräschat, rosa barr dagen till ära. (Eller så bara blev det så för att det råkade behövas...) Hela första halvan av dagen bestod förresten av städ, tvätt och lite fotografering.
 
 

På eftermiddagen svidade jag om till mer praktiska kläder och hela lilla familjen begav sig mot...
 
 

Skogen!
 
 

Vi premiäranvände den praktiska Henry-ryggan som skrutten satt och jollrade i medan föräldrarna gick med koncentrerad blick och spanade på marken.
 
 

Vi letade nämligen efter skogens gula guld! Vi hittade både gula kantareller och en himla massa Karl Johan-svamp som vi glatt fyllde korgen med. Jag har nog aldrig plockad så mycket Karl Johan förut! Hemliga kantarellställen finns det dock flera stycken av i vår fina skog och vi besöker dom varje år.
 
 
 

Röda och vackra, men ack så giftiga (ELLER?!). Tänk om dessa var ätbara! Vilka tjusiga maträtter man skulle kunna bjuda på!
 
 
 

Väl hemma igen beundrade vi den smockfulla korgen med godsaker. Efter rensningen for Martin iväg för att köpa någon riktigt god pasta och andra ingredienser som fattades för att laga en krämig pastasås med båda svampsorterna.
 
 

Kommentarer
Lotta säger:

Vilka fina bilder, både Evelina och jag ojade oss avundsjukt här hemma! Och jag gillar i alla fall den gröna klänningen väldans mycket! Superfin på dig ju <3

Svar: Åh men bästa ni! <3Tack! Om den ändå inte får bo kvar här så har du första tjing om du gillar den, you know!
Bella

2014-08-25 | 17:01:03
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/
Lollo säger:

oh nej, de är inte giftiga, de smakar super! De vinröda är kremlor, svåra att bestämma vilken eftersom färgen varierar beroende på väder och vind. Dessa är nog mandelkremlor, de kan variera från ljusrött till mörkrött :)

Svar: Åh säger du det! Jag ser allt rött som flugsvampar haha! Måste nog införskaffa en svampbok snarast! <3
Bella

2014-08-25 | 23:49:43
Vintage Johanna! säger:

Åh så mysigt! Och klänningen var ju urtjusig! :)

Svar: Tack! Synd att det inte är så praktiskt att ha vintageklänning i skogen bara ;)
Bella

2014-08-25 | 23:53:51
Bloggadress: http://vintagejohanna.se
Lollo säger:

Absolut, skaffa en bok :) just nu finns karl Johan, björksopp, kantareller, svart trumpetsvamp(de kom ovanligt tidigt i år) , blodriska, kremlor och vit taggsvamp :)

Svar: Tack! Ska verkligen kolla upp dessa! :)
Bella

2014-08-26 | 11:29:44
mia säger:

http://www.svampguiden.com/

Svar: Toppen! <3
Bella

2014-08-29 | 13:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback