Barnen betalar när de vuxna vill ha blänkande nytt med en doft av plast

 
 
Jag tittar på Henry och med en suck inser jag att vi från och med nu lånar från hans framtid. Vi tar utan att tänka oss för och faktum är att våra barn får betala för det i framtiden, liksom deras barn och barnbarn. Sen kanske det inte ens finns någon planet kvar för barnbarnsbarn, tänker jag.

Idag är det Overshoot Day och jag tycker att alla ska veta vad det innebär. Du som läser är nämligen en lika stor del av den här världen som jag, min son eller någon i din familj. Overshoot Day innebär att vi denna dag har använt upp vår planets naturresurser. Med andra ord - från och med idag lever vi över våra tillgångar. Vår jords resurser för detta år är slut och nu tar vi ett lån bekostat av våra barn. Hur har vi hamnat här?

Företagen säger åt oss att konsumera mer mer mer, men planeten säger stopp. Politikerna säger att konsumtion är svaret på dom ekonomiska kriserna. Ja, det är ju pengarna som räknas. Köper vi mer prylar så går samhället runt, inbillar de oss. Om vi alltid strävar mot något bättre, finare och med andra ord dyrare så kommer vi väl automatiskt att uppnå lycka? Eller? Vi följer trender, byter upp oss och vill alltid ha blänkande nytt med doft av plast. Men när det inte längre finns någon framtid för vår jord? Vad är alla dessa prylar värda då?
 
Alla har vi samma ansvar. Vi måste arbeta tillsammans för att säkra våra barns och vår planets framtid! I Sverige lever vi som om vi hade tre planeter, men så är ju inte fallet. Vad vill vi att framtida generationer ska säga och tycka om oss? Att vi visste om problemen men valde att efterlämna en trasig planet? Eller att vi tog tag i saken och bättrade oss? Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om Henry skulle komma ihåg mig som någon som inte försökte.

Små saker gör skillnad! Och kom inte och säg att en enda människa inte kan göra skillnad, för där ljuger du både dig själv och kommande generationer rakt upp i ansiktet. Försök inte slippa undan genom att påstå att ekologisk mat ruinerar dig. Strunta inte i att sortera hushållsavfallet för att du "inte har tid". Det är inte svårt, jag lovar! Sortera plast, metall, glas och matavfall och släng på varsitt ställe. Köp eko-mat i så stor utsträckning du kan (jag lovar att 99 % av alla jag känner kan men aktivt väljer att strunta i det). Handla möbler och kläder second hand - jag lovar att det är superkul! Ta reda på fakta om det du handlar - var mat, kläder och prylar kommer ifrån, hur de tillverkas och vilka resurser som går åt. Du kommer att baxna! Vi vet att problemen finns. Varför blunda och ignorera dom?
 
Lev inte som om det inte finns någon morgondag, för det gör det. Och där ska våra barn leva. Glöm inte att planeten är till låns!

Sprid kunskap och snälla... Nu måste vi bättra oss! Lova ♥

Kommentarer
Sofie säger:

Du är så klok och skriver så bra. Jag delar gärna det här inlägget på facebook så att fler får ta del av dina tankar. Ha en bra dag!
Mvh Sofie

Svar: Tack snälla! Jag tycker att det är superviktigt att utnyttja bloggen för att tala om viktiga ämnen och nå ut till många människor! Tack detsamma! Kram
Bella

2014-08-20 | 10:19:17
Bloggadress: http://lyckligtbilligtbegagnat.blogg.se
byslem.blogg.se säger:

Väl skrivet! Hoppas det är okey om jag länkar till din blogg? Du hade så bra text om overshoot day!

Svar: Tack så mycket! Ja, absolut! Det är bara roligt att nå ut till fler med viktiga frågor och ämnen :)
Bella

2014-08-20 | 10:58:47
Bloggadress: http://byslem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback