Närproducerad mat och en grillkväll för att fira världens bästa

 
Jag har precis ätit upp min tisdagsbrunch och snart ska jag bege mig ut i solen medan Henry sover middag. Jag ska passa på att plantera tomatplantorna och björnbärsbusken som Martin fick i födelsedagspresent igår. Ja, han har nämligen fyllt hela 25 år!
 
 
 
 
Vi firade honom lite smått igår med en grillkväll hemma hos oss tillsammans med hans föräldrar. Vädret var toppen så det passade perfekt att sitta ute och njuta av kvällssolen!
 
 
 
Jag hade förberett allt innan han kom hem från jobbet!
 
 
 
 
 
 
Vi grillade grillspett av ekologiskt nötkött och champinjoner. Grillad halloumi och en grym potatissallad (om jag får säga det själv) slank också ner!
 
 
 
Jag hade förberett en rabarberpaj som vi åt till efterrätt! Och å maj gad! Så himla god! Typ den godaste jag ätit när det gäller just rabarberpaj.
 
 
 
Köttet kunde vi äta med gott samvete, tycker jag!
 
Vi äter mycket vegetariskt här hemma, men när vi köper kött vill vi såklart att det ska vara från svenska djur som har haft ett bra liv ute på ängarna. Köttet vi åt igår var bara en pyttedel av det stora lass vi fick hem här om dan. Frysen är numera fylld med kött som kommer från kor som växt upp bara några kilometer härifrån! Djuren är både uppväxta, slaktade och styckade i vår pyttelilla ort och har ätit ekologiskt foder och grönt gräs. Dessutom behöver vi inte köpa mer kött under resten av året och kan fördela det lagom så att vi fortfarande äter vegetariskt minst tre dagar i veckan. Närproducerat, ekologiskt och inga långa resor får djuren - mycket bättre än så kan det inte bli om man vill vara en köttätare, tänker jag!
 

Kommentarer
Ida Nielsen säger:

Bra inställning :-)

2014-04-29 | 16:49:24
Bloggadress: http://hebreiska.blogg.se/
Madeleine säger:

Vart hittar man det? Jag bor i samma lilla håla som du och vill gärna hitta lokalt ekokött.

Svar: Det är en hemlis! Nejvars men han har i vanliga fall ingen försäljning den här tiden på året. Man kan köpa ett halvt djur åt gången ungefär nån gång på hösten ibland. Kul dock att du vill satsa på eko-kött!
Bella

2014-04-30 | 17:17:33
Bloggadress: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Lotta säger:

Hälsa grattis! :)

Svar: Javisst! <3
Bella

2014-05-01 | 10:40:37
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Jag är vegetarian men ungarna äter kött. Jag hittar ofta ekokött till lägre priser på coop. Denna veckan hade de till exempel Änglamark revbensspjäll för 59 kr kilot

2014-05-01 | 21:51:19
Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback