Pinnsoffa 60-tal

Här om dan fyndades ju en fantastisk pinnsoffa! Stämpeln säger Hagafors, och efter lite googlande har jag tagit reda på att Hagafors stolfabrik köptes upp av Nest under mitten av 60-talet. Pinnsoffan måste alltså vara tillverkad innan 1965! I vilket fall är den underbar. Dessutom verkar den vara värd några tusenlappar mer än den köptes för... Visst är det fantastiskt att verkligen fynda! Man får ju en slags kick av det, eller hur? Jag erkänner! Jag är en fynd-junkie.
 
 
Frågan är om man vågar måla den vit eller inte?
 
 
 

Kommentarer
Lars-Håkan Sundbom säger:

Hej !
Kul att läsa lite historik om pinnsoffan.Den vi har är röd betsad och vi hade först tänkt att kasta bort den.Har i många år stått i ett förråd,har nu tagit in den när vi flyttat.Vi ska låta den vara i original skicket.Soffan har mamma och pappa köpt för många år sedan, före 1965 ??. Skulle vara intressant veta vad den kostade då och värdet idag ?? Ha de Bra / Lasse

Svar: Hej!
Ja, låt den vara i original! :) Då blir den intressant för fler och dessutom är dom oftast så himla fina trots ev. slitage. Jag har ingen aning om vad den kostade då men som med det mesta på den tiden så kostade kvalitet en hel del. De flesta hade ju dessutom inte råd att köpa och byta ut möbler hur som helst. Tillverkaren är ju känd och kvalitén är som sagt god, så dom var nog inte billiga på den tiden. Jag sålde vår pinnsoffa för en tid sen och fick ungefär 2000 för den, men det beror ju lite på var man bor och vilka som nappar på ev. annons. Men mellan 1000-2000 kan man nog räkna med. Är er precis likadan och märkt?
/Bella
Bella

2014-08-17 | 13:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback