Bokfynd

Idag har jag loppat en himla massa böcker för småpengar. Ungefär 40 stycken utvalda fick följa med hem. Det blev några barnböcker, ett par visböcker och en hel del flickböcker från 1940-talet. Alla är så himla fina och dom flesta innehåller fina illustrationer som man inte kan se sig mätt på.
 
Många av böckerna, speciellt dom gamla flickböckerna, är märkta med både årtal och namn och har getts bort i present. Dom ser väl-lästa ut och har säkert gått i arv till syskon, barn och barnbarn! Böcker var väldigt dyra på den tiden, så det var inget man slängde eller slösade med hur som helst.
 
Jag ser fram emot att läsa böcker för Henry. Klassiska och tidlösa sagor som jag själv känner igen och var vuxit upp med ska såklart bli extra kul att dela med mig av och föra vidare till en yngre generation. Astrid Lindgren och H.C. Andersen står för många av mina favoritsagor som jag läste (och såg på film) som barn.
 
 
 
 
 
Visböckerna från 1960-talet gömmer riktigt fina och skojiga illustrationer. Många av dom skulle jag vilja ha förstorade och uppsatta på väggen! HÄR finns fler exempel från Våra Visor del 3.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Veronika säger:

Åhhh vad fina! Var hittade du dem?

Svar: På AMC! På baksidan vid en massa enkronorsgrejer i ett mysko tält!! Några fanns dock där inne :)
Bella

2013-11-05 | 17:34:05
Lisa säger:

å vad kul!! Jag tänker att alla böcker från 40/50/60-talet ser bättre och snyggare ut än idag! Att få en bok som present är någonting som försvinner nuförtiden, tyvvär. Det är ju fantastiskt att få en sådan bok som present!

Svar: Dom är sååå mycket finare! Dom ser välarbetade och spännande ut! Böcker var som sagt dyra förr så det måste ha varit en riktigt fin julklapp! Ett tiotal böcker är signerade med samma årtal och namn (1944), så det var nog en välbärgad familj.
Bella

2013-11-06 | 14:32:31
Bloggadress: http://retrolivetavlisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback