Maffiga banan- och chokladcupcakes med chokladfrosting

Hmm det blev visst inga bilder på våra fantastiska cupcakes! Var helt säker på att jag hade tagit typ 100 bilder på dom... Men men! Här kommer i alla fall receptet:
 
Muffinssmet: (samma grundrecept som för "Chokladsprängda chokladmuffins", men med ett par ändringar)
 
Du behöver:
 
2 dl mjölk
2 dl socker
150 g rumsvarmt smör eller margarin
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
3/4 (tre frjärdedelar) dl kakao
1 nypa salt
200 g grovt hackad Marabou Sweizernöt-choklad
2 bananer skurna i små tärningar/bitar (inte mosade)
 
How to?
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda kakao, mjölk och 1 dl av sockret i en kastrull och låt sjuda upp. Ställ det åt sidan och låt svalna (Viktigt! Annars smälter alla chokladbitar innan muffinsarna ens är klara). Vispa rumsvarmt smör eller margarin och resten av sockret poröst, helst med elvisp eller matberedare/bakmaskin. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt i en separat bunke och blanda ordentligt. Vänd sedan försiktigt ner mjölblandningen i smörvispet. Tillsätt först chokladmjölken, och sedan även bananbitarna och den hackade chokladen. Rör försiktigt om tills allt känns jämnt fördelat i smeten.
 
Fördela smeten i muffinsformar som du fyller till 3/4. Det är en fördel om formarna står på en muffinsplåt så att muffinsarna blir jämna och fina. Annars kan du behöva använda två formar till varje muffins för att dom inte ska rinna ut och se trista ut. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-17 min. Låt svalna (annars smälter frostingen och det blir bara kaos!)
 
 
Frosting: (Det blir gaska ycket frosting, men den håller ett par dagar i kyl)
 
100 g choklad (jag använde mig av romerska bågar med smak av apelsin)
2 tsk starkt, kallt kaffe
150 g philadelphiaost
4 dl florsocker
75 g smör
 
Smält chokladen över vattenbad och låt svalna en aning. Vispa sedan ihop alla igredienser med elvisp till en slät smet. Jag har lagt märke till att frostingen blir olika i kosistensen, beroende på vilken choklad man använder. Blir den för lös - ha i ytterligare lite florsocker. Blir den för hård - ha i ytterligare lite smör. Testa dig fram! Spritsa frostingen på de svala muffinsarna och dekorera med något fint, t.e.x strössel,
 
Ps! Jag upplevde inte att den här frostingen smakar kaffe, utan får ett visst djup av kaffet i smeten. Det passade utmärkt med apelsinssmaken i de romerska bågarna.
 
 
Detta är hur muffinsarna kommer att se ut på ett ungefär! Dessa har jag, som sagt, bakat tidigare och receptet har jag delat med mig av. Den här gången gjorde jag några små små ändringar som gjorde stor stor skillnad! Frostingen blir ljusbrun och krämig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback