Lila gröt

Lila gröt kokad på havregryn och quinoa. Blåbär och hallon piffar upp det hela!
 
 
 
Du väljer själv hur mycket havregryn respektive quinoa du vill använda. Jag tog mest havregryn och kanske en femtedel quinoa till den här gröten. Huvudsaken är i alla fall att du tillsätter dubbelt så mycket vatten som torrvara. Tillsätt frysta hallon och blåbär (färska går också bra, men så här års är det lättast att ta frysta) och koka gröten på medelvärme till allt har mjuknat och fått en konsistens du gillar. Tillsätt mer vatten om den blir för klistrig och tjock. Det är svårt att säga "koka i exakt så här många minuter", "använd exakt så här mycket vatten"... osv. Prova dig fram! Tänk dubbelt så mycket vatten som torrvara i alla all och utgå där ifrån.
 
Jag äter min lila gröt med mjölk och lite extra bär. För att vara gjord av en grötskeptiker tycker jag att gröten blev riktigt god!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback