Chokladsprängda chokladmuffins

Jag såg att det var väldigt tomt på receptfronten! Jag har tyvärr inte bakat något idag, men jag tänkte ändå dela med mig av ett mumsigt recept på chokladmuffins med chokladbitar. Jag bakar dessa med jämna mellanrum och dom är alltid uppskattade!
 
 
 
Du behöver:
 
2 dl mjölk
2 dl socker
150 g rumsvarmt smör eller margarin
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
3/4 (tre frjärdedelar) dl kakao
1 nypa salt
150-200 g grovt hackad choklad (blockchoklad, mjölkchoklad, vit, mörk, ljus... Välj din favorit!)
 
How to?
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda kakao, mjölk och 1 dl av sockret i en kastrull och låt sjuda upp. Ställ det åt sidan och låt svalna (Viktigt! Annars smälter alla chokladbitar innan muffinsarna ens är klara). Vispa rumsvarmt smör eller margarin och resten av sockret poröst, helst med elvisp eller matberedare/bakmaskin. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt i en separat bunke och blanda ordentligt. Vänd sedan försiktigt ner mjölblandningen i smörvispet. Tillsätt chokladmjölken och den hackade chokladen. Rör försiktigt om tills allt känns jämnt fördelat i smeten.
 
Fördela smeten i muffinsformar som du fyller till 3/4. Det är en fördel om formarna står på en muffinsplåt så att muffinsarna blir jämna och fina. Annars kan du behöva använda två formar till varje muffins för att dom inte ska rinna ut och se trista ut. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-17 min.
 
Tips! På sommaren serverade jag dessa med vispad grädde och jordgubbar - självklart för att det är gott, men även för att det blir himla dekorativt och fint!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback