Rofrukter och grönsaker i ugn med "köttbullar"

"Köttbullar"? Ja det låter ju knäppt eftersom att det inte finns ett spår av kött i dom. Men bönbullar... Kan man kalla dom för det? Okej, hädanefter kallar vi dom bönbullar.
 
Rotfrukter och grönsaker som rostades i ugn med salt och olivolja: Rödskalig potatis, morötter, majskolvar och gul paprika.
 
Bönbullarna gjorde jag på svarta bönor, kikärtor, kidneybönor, en liten riven morot, buljongtärningar (vitlök och persilja, och grönsaksbuljong), svartpeppar, havregryn blötlagt i mjölk och majsstärkelse (vanligt vetemjöl går också bra). Alltsammans mixades till en röra och rullades till små bollar som jag först provade att steka. Det gick inget vidare... Dom blev platta som små biffar, så jag stekte resterande bönbullar i ugnen i stället! 
 
Nästa gång ska jag öven rulla dom i ströbröd och sesamfrön innan jag steker dom. Ett ägg i smeten (glömde det den här gången!) vore inte heller dumt...
 
Jag gjorde även en champinjonsås till dessa mumsigheter! Liksom... Stek skivade champinjoner i smör, pudra över lite majsstärkelse eller vetemjöl, häll över grädde och mjölk, krydda med salt och peppar (ev. soja), låt puttra i ett par minuter... VIPS! God sås.
 
 
WTF? Det skulle vara en bild här men det funkar inte!
Ja ja ni får föreställa er så länge... ♥  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback