Tomatsoppa med fiskbullar

Nu är väl julen ändå över, tänker jag. Fast vi ska ju iochförsig fira en gång till på nyårsafton. Så gör vi i min familj när det är vartannat-år-jul!  All den goda maten (och sällskapet) är det bästa med julen! Men till slut tröttnar man.
 
Nu när det börjar närma sig det nya året börjar ju hjärnan dessutom att koka ihop en massa klyschiga nyårslöften. Som att man ska äta nyttigare och börja träna. Fast nu vill jag verkligen lyckas! (Sägs varje år) Främst för min egen skull, men så tänker jag ju på Henry också! Förstås. Fast som hemmaförälder finns det inte alltid så mycket ork eller tid. Idag är jag till exempel både lite lat och orkeslös, så jag slängde ihop en soppa! Den blev god och faktiskt inte speciellt onyttig, så jag delar med mig av receptet!
 
 
 
 
Du behöver:
 
Fiskbullar i buljong (Abbas fikbullar fanns i vårt skafferi)
En fiskbuljongstärning
En burk konserverade körsbärstomater i tomatsås (krossade tomater på burk går också bra, men dessa är mycket godare!)
En vitlöksklyfta
En skvätt grädde
Citronsaft och citronzest från ½ citron
Olivolja
Salt
Peppar
 
 
Gör här:
 
Fräs vitlöken i olivoljan. Tillsätt sedan tomaterna, buljongspadet som fiskbullarna ligger i (själva fiskbullarna ska i senare) och buljongtärningen. Låt alltsammans puttra i ca 10 minuter. Rör sedan i en skvätt grädde, citronsaft och zest. Smaka av med salt och peppar. Till sist har du i fiskbullarna. Dessa behöver inte koka, utan låt dom sjuda i såsen i ett par minuter innan servering! Klart.
 
Denna soppa slänger man ihop på en kvart och sen är det bara att mumsa i sig den! Den räcker gott och väl till 3-4 personer och kan sparas till matlådan och ätas senare,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback