Riviera Keramik Skottorp

Detta skrevs om Riviera Keramik på ett forum på Precis en sån, 2009:
 
Hej.
Fabriken startades av min pappa Allan Johansson och hans brödrar Sune o Tage Johansson, min farfar Rudolf Johansson samt Hurtig Svensson.
Första produkterna tillverkades i slutet på 50-talet.
Som mest arbetade ca 25 personer varav 5 var"målare".
Bla annat Kerstin Jönsson, Rita Karlsson,Ingbritt Dahlgren mfl. 
Carl Fransen och hans fru Elsa var den första designern som anställdes.Mycket duktig på att modulera och skapa motiv.
Riviera keramik exporterade bla till Usa - speciellt en tomte ca 60 cm hög föreställande blyger var mycket populär.
De tillverkade ca 300-400 olika bruksföremål. Fabriken var under semesterperioderna välbesökt.
 
Det här fina fatet kostade en tia. Det måste ju vara ett av årets allra bästa fynd! Jag misstänker (men är absolut inte säker!) att det är Kerstin Jönsson som har målat fatet. Jag jämförde signeringen på mitt fat med en signering på ett annat fat som hon definitivt har gjort! Fatet är i vilket fall himla fint.
 
 
 
 

Kommentarer
Mats Johansson säger:

Hej.
Det stämmer att det är Kerstin Jönsson som har målat fatet.
MVH / Mats J.

Svar: Okej så bra! Tack :)
Bella

2014-01-08 | 13:22:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback