Smörgåstårta

Födelsedagsbarnet önskade smörgåstårta till gårdagens kalas, så jag slängde ihop två stycken mumsiga varianter! En fylld med räkor, dill och ägg, och en fylld med kyckling, soltorkade tomater och bacon (som en BLT-smörgås).
 
 
Fyllning till tårta nr 1 (2 st):
 
Turkisk yoghurt
Majonäs
Röd lök, finhackad
Räkor
Dill, finhackad
Hårdkokta ägg, grovt hackade
Salt
Peppar
Lite kaviar
Lite färsk citronsaft
 
Turkisk yoghurt
Majonäs
Röd lök, finhackad
Skinka (typ tunna skivor) skuren i bitar
Salt
Peppar
Persilja, finhackad
 
Tårtan blev fyra skivor med ljus formfranska hög (tre lager fyllning - två med ägg- och räkröran och en med skinkröra). Jag spacklade hela tårtan med turkisk yoghurt blandad med dill salt och peppar. Sedan dekorerade jag den med olika sorters sallad (i kruka), rökt skinka, ost (Edamer, färdigskivad), coctailtomater, gurka, citron, räkor, skivade ägg, dill, persilja och röd fejkrom/tångrom ("rom" av tång, helt enkelt).
 
 
Fyllning till tårta nr 2 (2 st):
 
Turkisk yoghurt
Majonäs
Röd lök, finhackad
Färdiggrillad kyckling, grovt skuren
Knaperstekt bacon i mindre bitar
Äpple, finhackat
Soltorkade tomater, hackade
Salt
Peppar
 
+ samma skinkfyllning som till den andra tårtan
 
Tårtan blev fyra skivor med relativt grov formfranska hög (tre lager fyllning - två med kyckling- och baconröra och en med skinkröra). Jag spacklade hela tårtan med turkisk yoghurt blandad med majonäs, hackade soltorkade tomater, salt och peppar. Sedan dekorerade jag den med olika sorters sallad (i kruka), skivad röd lök, ost, coctailtomater, gurka, citron och tångrom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback