2014-listan

 
 
Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
- Jag spontanåkte till Uddevalla för att gå på rockabillyfestival med Linnea, skaffade veteranbil, köpte systemkamera, tapetserade, åkte skidor på riktigt och inredde ett barnrum. Och säkert en himla massa mer!
 
Vilka länder besökte du?
- Jag stannade i kyliga Sverige.
 
Vad var din största framgång 2014?
- Hmm det beror ju lite på... Kanske var det när jag kom igång att jobba ordentligt igen. Eller roliga stunder som när jag var med i lokaltidningen eller syntes på annat håll. Eller föräldrarelaterade saker. Eller att jag har finslipat mina brynmålar-färdigheter under hela 2014. Eller att jag förhoppningsvis fått människor att ändra inställning gällande människovärde, eko-mat, genus och andra asviktiga saker. Svår fråga! Många svar.
 
 
 
 
Bästa köpet?
- Gröna bubblan! Annars är jag himla nöjd över två Röd Aster-koppar, en Berså-skål och vårt auktionsfyndade sideboard.
 
 
 
 
 
Gjorde någonting dig riktigt glad?
- Henry såklart! Att se hur hen utvecklas, leker och ler så att ansiktet blir som ett russin.
 
Och ledsen?
- Massor. Sorgliga, skäggiga och lortiga medelålders-missbrukare och tiggande barnfamiljer som hänger i centrum. Min (bilogiska) sk. pappa som fortfarande spökar långt inne i mitt huvud. Plus ett par andra familjerelaterade grejer... Och så har jag tänkt fruktansvärt mycket på världens alla orättvisor som blir allt tydligare för varje dag som passerar av mit vuxna liv. En blir så jäkla bitter och ibland känns det som att oavsett hur mycket vi kämpar så finns det rasister, sexister, homofober och as bakom varje hörn.   ...Och så har mitt humör och min alldeles för korta stubin sabbat en hel del för mig i år. 
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
- Mycket ledsnare. Fastän jag har skrattat massor tillsammans med fina vänner tills jag fått magknip, fått se Henry växa upp till en egen liten individ, haft Martin vid min sida för jämnan och loppat fina saker i mängder. Det har varit ett tufft år för mig personligen, fastän det kanske inte har märkts speciellt mycket här på das blögg eller när jag befunnit mig bland vänner. Jag har tappat bort mig själv en smula och har nog aldrig varit såhär osäker på både nutiden och framtiden. 
 
 
 
 
 
Vad önskar du att du gjort mer?
- Gymmat och blivit stark, ritat/målat, fixat hemma, slappnat av, loppat och sagt ifrån.
 
Vad önskar du att du gjort mindre?
- Grubblat, velat och tänkt på kroppens yttre.
 
Blev du kär i år?

- Flera gånger om!
 
Favoritprogram på TV?
- Jag följer inga serier eller så slaviskt, men fastnar alltid framför tävlingsprogram program som Inkmaster och Fece Off. Och dokummentärer om natur och politik förstås! Och korta serier som den fantastiska om Astrid Lindgren som finns att se precis just nu. 
 
Bästa filmen?
- Jag är ju fruktansvärt svag för fantasy, action och annat fartfyllt (ofta icke-pk) hittepå.. The Hobbit-filmerna har varit asbra (trots avsaknaden av kvinnliga karaktärer osv). Pacific Rim var också bra! Och så har vi förstås tittat mycket på Pippi Långstrump här hemma.
 
 

 
Bästa boken du läste i år?
- Ehm... Jag har att välja mellan typ Max Kaka, Pippi Långstrump eller Här dansar herr Gurka.
 
Bästa matupplevelsen?
VEGETARISKA ICKE-KÖTTBULLAR! gjorda på bla. ströbröd, ägg, en massa ost och mandel. Äts såklart med stompad potatis, gräddig sås, egen-inlagd gurka och rårörda lingon.
 
Något du önskade dig och fick?
- Ett bra, nytt hem till Mysan.
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
- Om jag minns rätt så gjorde jag väl ingenting superspeciellt just på min födelsedag! Det firades väl med lite fika osv, men kalaset hölls på söndagen därefter och då mumsade vi på hemgjord smörgåstårta i trädgården.
 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
- Att F! kom in i riksdagen ♀ Det skulle även ha gjort kommande år bättre.
 
Vad fick dig att må bra?
- Min lilla familj, mina fina vänner, sommaren, hemgjord citronglass, rosa hår, loppisturer i solen och fika. Massa fika. Och alla människor som fortsätter kämpa för att krossa patriarkatet, fördomar och orättvisor.
 
 
 

 
Är det något du saknar år 2014 som du vill ha år 2015?
- Äventyr och spänning! Och mer sommarvärme.
 
Vilken kändis var du mest sugen på?
- Spontant tänker jag GIRLPOWER! ♀♥ Emma Knyckare eller Lotta Lundgren! Eller kanske råcoola Silvana Imam.
 
Vem saknade du?
- Mig själv. (Megaklychigt, I know... Men en del har irrar bort sig det här året och har inte riktigt hittat tillbaka än).
 
De bästa nya människorna du träffade?
- Jag har nog varit väldans osocial i år och har inte hunnit träffa så många nya, men jag trivs himla bra tillsammans med personalen på nya jobbet. Så himla fina och roliga!
 
Högsta önskan just nu?
- Att få må bra och vara mitt glada, framåtriktade jag igen!

 

Kommentarer
Vicky säger:

veteranbil ... alltså DÖR vilken dröm.

2015-01-11 | 12:30:31
Bloggadress: http://vicky.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback