Bella Lindquist blir Tant Bella

 
Update! NU kan ni hitta mig på tantbella.se!
 
 
Om jag fick en slant för varje gång jag blivit jämförd med tanter. Men vilken tur då att tanter är fantastiska! Och jag är ju som en tant på så himla många sätt.

Jag både saftar, syltar och bakar småkakor så fort jag får chansen. Jag återanvänder, tar vara på det mesta och kastar sällan saker. En riktig samlare! Jag vill gärna tro att jag har skinn på näsan, som tantera säger att man måste ha, och jag både odlar grönsaker, köper närproducerat och handlar med tygkasse. Emellanåt kikar jag misstänksamt bakom våra skira gardiner när någon går förbi utanför och jag moralpredikar i tid och otid (läs: när jag får chansen). Jag bor ju till och med i ett hus på landet med både fruktträd, höns, knähundar och katt.
 
Tanter är förresten både trygga, modiga, kloka, roliga, erfarna och generösa. De bjuder på te i blommiga koppar med guldkant och har alltid ett förråd av bullar och småkakor. De delar med sig av sina bästa husmorstips, berättar hur man bakar dom luftigaste drömmarna och avslöjar hemliga bärplockarställen. Tanter är ärliga och håller inte på med några onödiga krusiduller.

Men vi får inte glömma att dagens riktiga tanter har slitit mycket! Ur ekonomisk och praktisk synvinkel underlättade det mycket att baka eget, göra storkok, koka egen saft, snåla och återanvända kläder tills dom till slut blev till skurtrasor och trasmattor. De har levt under en helt annan tid, med andra förutsättningar och förväntningar. De har uppfostrat, matat och klätt en hel familj. Skinn på näsan och erfarenhet har de fått av hårt arbete och slit. De har varit med om mycket i sina dar, de där tanterna. 

Jag gillar tanter helt enkelt! När den tiden är inne tänker jag bli en himlans bra tant. En sån där som bjuder på kakor ur en fin plåtburk, dukar upp med porslin från svunna tider och berättar historier. Fast lite sån är jag ju i och för sig nu också. Jag är nog en slags ungdomstant! Ja, en retro-feminist-tant med ring i näsan, tateringar och lila hår förstås. En alldeles egen sort. Tant Bella, helt enkelt.
 
 
Psst..! Håll utkik för snart sker mer förändring här på blöggen! ♥

Kommentarer
Veronika säger:

Du är den finaste tant jag vet! ❤️

Svar: Äsch då.... <3
Bella

2014-06-08 | 10:30:33
Life of Johanna säger:

Just nu har jag en juniutmaning på min blogg där en av mina bloggvänner tipsat om just din blogg. Kika in och se vem som tipsat!

Svar: Va kul!
Bella

2014-06-08 | 13:44:21
Bloggadress: http://lifeofjohanna.se
Lotta säger:

Tantpower!<3

Svar: Eller hur! <3
Bella

2014-06-08 | 14:58:42
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/
Kristina ►ll säger:

Åh, vilket kul skrivet inlägg!! :D

Svar: Åh tack! <3
Bella

2014-06-08 | 15:37:26
Bloggadress: http://www.pressplay.spotlife.se
FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

Ahhh :D och så fin du är

Svar: Åh tack!
Bella

2014-06-08 | 16:03:23
Bloggadress: http://efji.blogg.se/
Kerstin säger:

Härligt skrivet!

Svar: <3
Bella

2014-06-09 | 02:06:18
Emma säger:

Måste börja med att säga att du har en jättehärlig blogg, det är så roligt att se alla fynd du gör och vad fint ni bor! (Jag älskar loppis och second-hand!) Jag tänkte fråga om du inte har lust att göra en guide gällande loppisar/second-handbutiker i Östergötland, Finspång, Norrköping med omnejd.. Vilka är dina favoriter och vart finns dessa underbara butiker? Då jag är ifrån dessa trakter skulle en sådan guide vara guld värt! :)

2014-06-09 | 14:14:56
Svart-Stina säger:

Hihi, vilket roligt skrivet inlägg... "Ungdomstant"? Tror det var första gången jag brast ut i skratt idag, tack :)
Själv är jag äldre än dig, men har nog tyvärr inte utvecklat så trivsamma och rediga tantdrag. Är mer känslig och allmänt bisarr. Men det får gå ändå :)

2014-06-11 | 16:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback