Hur jag fixar mina bryn


När jag sminkar mig klarar jag mig inte utan mina markerade bryn! Dom utmärker mig liksom (förutom det faktum att jag har lila hår som lyser upp allt i sin väg) och jag lägger ner mycket energi på dom när det vankas make up, oavsett om det är vardag eller partaj. Ibland gör jag mina bryn tunna och ibland tjockare. Just nu är jag inne i en tjocka-bryn-period.
 
 

Utan vare sig fixade bryn eller annat smink ser jag ut såhär! Ganska glest, ljust och naket.
 
 

Innehållet i min necessär är inget fancy pancy, utan ganska basic saker för en billig peng. Sminket ovan använder jag när jag fixar mina bryn! Paletten med brynskuggor heter Brow ex-press och märket är Anastasia Beverly Hills. Jag köpte den för ett par hundringar på Kicks rea för säkert två år sedan. Det räcker länge! När jag förut färgade håret orange använde jag istället en varm orange ögonbrynsskugga på Make up Store. Det gäller att hitta en färg som man själv tycker passar till hårfärgen!
 
 


Jag börjar med att applicera foundation och sedan puder på och kring brynen. Sedan tar jag den ljusaste brynskuggan i paletten och applicerar innerst på brynet med den snedskurna borsten som medföljer. Detta för att sedan kunna skapa en ombre-effekt och ett mjukt avslut.
 
 
 
Sedan tar jag samma borste och applicerar den mörkare brynskuggan på resten av brynet. Jag gillar att göra mina bryn ganska höga och med en mjuk, rund "topp". Tryck dit pigmenten med små och bestämda rörelser.
 
 
 
Efter den mörkare skuggan tar jag min välvässade brynpenna och börjar rama in brynet. Detta för ett skarpare och piggare bryn. Jag börjar med att måla en linje på den nedre delen av brynet, nästan ända från brynets inre slut till den avslutande spetsen. Jag höjer upp brynet en aning genom att förstärka böjen/"toppen" med linjen.
 
 
 
...och sedan målar jag en linje på den övre delen av brynet så att linjerna möts i en spetsigt avslut. Denna linje gör jag ungefär från brynets mitt.
 
 

Sedan mjukar jag upp linjerna med små och ganska hårda rörelser. Jag fyller i med mer mörk skugga. Brynskuggan behöver man som sagt "trycka" dit med små, snabba rörelser för maximal täckning.
 
 
 
Den inre delen av brynet rör jag dock inte med den mörkare skuggan! Detta område låter jag vara ljusare så att det inte blir ett hårt avslut.

TIPS! Dra med borsten utifrån brynets spetsiga del och inåt när du är nära den inre delen av brynet (som vi vill behålla ljus) för att undvika att det blir en hård kant. Mjuka rörelser!
 
 

Sedan kommer det svåraste - att fixa till ett lika snajdigt och förhoppningsvis någorlunda symmetriskt bryn! Utgå från brynets nedersta linje och måla lite i taget. Använd samma färger som på det första brynet - ljust i den innersta delen och mörkare i resten. Jag tittar ofta ofta OFTA (!!!) på det första brynet och försöker att utgå från det. Jag går även tillbaka till det första brynet och fyller i mer om det behövs efterhand.
 
Kom förresten ihåg att vi inte är mer än mänskliga! Våra ansikten är inte helt symmetriska och är man inte van att måla sina bryn kan det ta ett tag innan man får in en rutin.
 
 

När båda brynen är på plats tar jag hjälp av min concealer och suddar ut eventuella små fel.
 
 
 
Min concealer från e.l.f. har även en skimrande highlight-del som är perfekt att applicera under brynet för att ge det ytterligare ett litet lyft! Dutta ut produkten med hjälp av applikatorn och använd sedan fingret för att smeta ut allt jämnt. Detta gör man allra sist!
 
 

Sen POFF! så kommer resten av sminket och en snajdig frilla automatiskt! Nej vars... Men om någon vill se något annat sminkrelaterat så hojta gärna till!
 
 
Vad tycker ni förresten om tutorials som denna? Finns det något mer ni vill se?

Kommentarer
Kinga Andersson säger:

Underbara bryn!

Svar: Tusen tack!
Bella

2014-04-07 | 14:27:02
Johanna säger:

Super fina ögonbryn, jag måste verkligen öva mer på detta känner jag.

Svar: Tack så mycket! Brynen är viktigast för mig gällande sminket så jag har övat mycket genom åren! :)
Bella

2014-04-07 | 16:29:14
Bloggadress: http://mrsbelair.blogg.se
freja säger:

skitsnygga bryn! helt fascinerad haha

Svar: Tusen tack snälla du! <3
Bella

2014-04-07 | 20:25:38
Bloggadress: http://bomullsdrommar.devote.se
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Jättesnyggt!

Svar: Tack! :D
Bella

2014-04-07 | 23:23:26
Bloggadress: http://madelein.se/
Johanna Alm säger:

Hurra vilken bra guide! Du har verkligen en av mina favoritbloggar. Måste komma ihåg att lägga till dig i min länklista nån dag.

Svar: Tack snälla! Åh söta du! Jag måste nog bannemej ta och göra en länklista jag också. Med alla mina favoritbloggar (du finns såklart i den listan)!
Bella

2014-04-08 | 08:04:59
Bloggadress: http://retrolover.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback