Tänk till innan du öppnar käften // Okunskap

 
 
Okunskap. Det är det enda ordet jag kan tänka på just nu. Och ignorans. Möjligtvis idioti också.
 
Något som jag är otroligt trött på är hur man som feminist ständigt blir uppläxad kring sin egen "tro", sina åsikter och sina ståndpunkter. När man som feminist möter kritik försöker kritikern i nästan alla fall att predika om hur en feminist är, hur feminister tänker och vad feminister tycker. Fast hallå? Jag är feminist. Jag vet vad jag tycker. Jag vet vad och hur jag tänker kring olika frågor och hur jag tar ställning. Ändå kommer det alltid någon besserwisser och försöker läxa upp en. "Men ni feminister säger ju så här..!", "Feminister tycker ju så och så..!" Jaså?, tänker jag då. Gör vi? Det hade jag ingen aning om... Men vilken tur att du, åh Herre, kom och upplyste mig - en vilsen själ som inte vet bättre. Idioter.

Något som jag för tillfället (typ alltid) har ännu svårare för är människor som tar sin okunskap till en annan nivå. Det delas antifeministiska och rasistiska länkar på sociala medier och man dunkar varandra grabbigt i ryggen. Länkarna tar en till texter om hur jämställdheten gått för långt. Om män som inte längre vågar vara män i denna åh så feministiska värld (I know, right?!). Om vardagsrasism. Om hur vi måste hålla fast vid det manliga och kvinnliga. Om hur ordet hen förstör våra barn. Om hur det är farligt att kvinnor tar för sig för mycket. Om hur män faktiskt också blir våldtagna (på tal om hur många miljontals våldtäkter som sker i världen varje år). Om ren skit och hittepå, helt enkelt.

Jag blir bara så jäkla trött på denna bakåtsträvande propaganda som sprids av okunniga och bakåtsträvande mänskliga bromsar som vill förhindra att samhället går framåt. Men det handlar mest om just okunskap och rädsla, om den starka viljan att hålla fast vid det man "vet" något om. Det trygga. Man är rädd för att ifrågasätta normerna och bli onormal. Men ännu en gång - tänk för fan på varför du tycker som du gör. Varför är inte alla människor lika mycket värda för dig? På vilket sätt är det positivt med ett mansdominerat samhälle där kvinnor inte ens kan gå säkra på gatan en lördagskväll? Eller få lika mycket betalt för samma jobb heller, för den delen... Tänk på hur samhället är utformat. Tänk på hur det påverkar dig, dina val och din tankegång. Tänk till innan du öppnar käften, helt enkelt.

Okunskap var ordet.

Kommentarer
Veronica säger:

Bra skrivit!

Svar: Tack så mycket!
Bella

2014-05-18 | 13:04:56
Bloggadress: http://wallgrenveronica.blogg.se
Lotta säger:

Nu min underbara vän var det länge sedan jag kommenterade här på bloggen (det gör jag ju mer i live chatten på fb med dig eller irl då vi ses) Men jag vill ändå att du ska veta att jag tycket du bloggar helt fantastiskt bra. Den alldra bästa blandningen av bra åsikter och fina bilder <3 Jag vill tacka dig för så otroligt många och vettiga inlägg! Bloggvärlden behöver sånna som dig <3

KRAM

Svar: Åh hej fina du! <3Tusen miljoner tack till dig! Det känns bra att variera och att inte enbart fokusera på pasteller och gulligull, för det är ju inte alls så hela världen ser ut. Det finns så mycket orättvisor och skrutt som man måste prata om för att få bukt på det! Men tillsammans är vi ju megastarka! <3

Kram
Bella

2014-05-18 | 14:16:39
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback