En tisdag i feministisk anda och välbehövlig egentid på stadens gator

 
Denna feministiska tisdag började med att jag mötte upp Lotta och Evelina vid Bagarstugan. Vi köpte smörgåsar som vi tog med oss till universitetet där det vankades föreläsning med bästa Gudrun Schyman och andra fantastiska kvinnor.
 
 
 
Alltså den här smörgåsen..! Jag ser den fortfarande framför mig när jag blundar. Det kan ha varit den godaste smörgåsen jag någonsin ätit! Med räkor, ägg, majonäs, groddar och annat mumsigt. Så jäkla god. Bagarstugan är för övrig bäst.
 
 
 
Vi satte oss längst bak i den långa kön in till föreläsningssalen och åt våra smörgåsar. Jag attack-fotade som vanligt när ingen var beredd. (Jo, Lotta du är super-mega-fin även med en bit smörgås i munnen!)
 
 
 
Många förväntansfulla och peppade människor väntade ivrigt på att få komma in. 200 platser fanns och jag tror bestämt att varenda en gick åt. Minst! Ytterligare 300 personer hade tackat ja till evenemanget på Facebook men tyvärr fick ju inte alla plats denna gång.
 
 
 
Sen fick vi äntligen komma in, efter flera timmars väntan!
 
 
 
Stina Svensson inledde galant och pratade om att det är skarpt läge, vilket det ju verkligen är!
 
 
 
Gudrun höll sedan föreläsning och var lika Amazing som alltid. Rak, ärlig och otroligt kunnig. Och så himla rolig! HÄR kan man hitta en liknande föreläsning som alla bör se! Hon förklarar och berättar hur samhället ser ut idag och hur vi har hamnat här. Viktiga frågor som rör bla. rasism, jämlikhet, klass, förutsättningar, hbtq-personer och frågor, verklighet och framtid. Och varför feminismen behövs, såklart.
 
 
 
Margaret Gärding avslutade med att tala om rasism och diskriminering. Hon var också toppenbra!
 
 
 
När jag vinkat av Lotta och Evelina strosade jag runt på stan en stund. Jag tog mig lite välbehövlig egentid, spanade runt i stan och tänkte att Norrköping är ganska vackert ändå.
 
 
 
På Myrorna hittade jag denna lila skönhet med tyll. Tyvärr var den lite snäv i midjan så jag fick snällt hänga tillbaka den på sin plats. Sååååå fin. Men tyvärr, inte denna gång!
 
 
 
Den rosa underbaringen var typ 3 storlekar för liten, men jag ville känna lite på den en stund i alla fall!
 
 

Jag spanade runt i diverse butiker innan det var dags för dem allihop att stänga. Jag promenerade till bilen och for hem till lilla familjen. En himla bra dag! ♀♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback