En sallad med fula grönsaker och lax som ingen ville ha

 
Varje år slängs ungefär 1,3 miljarder mat världen över. Är inte det sjukt så säg! En tredjedel (EN TREDJEDEL?!) av all mat som produceras når inte ens butikerna eftersom att den är för ful. Den passar inte in i dom perfekta mallarna. Äpplen som har knölar, böjda morötter och för små ägg är inte välkomna!
 
 
 
Jag kom att tänka på det här när jag tidigare idag drog upp några vridna och knubbiga morötter i vårt grönsaksland.
 
 
 
...tillsammans med böjd och asymmetrisk sallad.
 
 

Jag kokade några alldeles för små ägg (enl. konventionella äggproducenters mått), skar lite grönsaker och serverade alltsammans med halva-priset-lax som ingen velat köpa. Det blev en jäkla god lunch!


Tänk att miljontals människor, barn som vuxna, svälter och dör av hunger varje år, medan flera hundra miljoner ton mat slängs för att den anses vara ful. Sjuka värld. Men det är ju vi konsumenter som är med och påverkar! Jag kan inte alla krusiduller och jag är ingen expert, men någonting kan vi väl alla göra! Jag brukar bla. ta till vara på rester, göra matlådor, köpa närproducerat från mindre gårdar (jag tänker att dessa inte slösar och slänger lika mycket), odla eget, ta till vara på varor med kort datum och handla efter årstiderna!

Har ni fler knep för att slösa mindre?

Kommentarer
Sofie säger:

Bra tänk! Otroligt när man tänker på slöseriet. Jag blir ledsen när folk slänger varor med utgånget datum utan att ens lukta på det först, som om det vore en magisk gräns och maten blir oätlig precis just när klockan slår tolv... Sen kan man ju faktiskt skära bort dåliga delar av en grönsak/frukt om det behövs istället för att slänga hela.
Tack för en kul blogg!
Mvh Sofie

Svar: Ja visst är det hemskt! Folk borde lita på magkänslan först och främst! Men det är väl så numera - att mat dessutom är så pass billigt på många håll att man inte ens bryr sig om det... Väldigt synd!
Tack själv fina du! <3
Bella

2014-08-01 | 10:48:56
Bloggadress: http://lyckligtbilligtbegagnat.blogg.se
Victoria säger:

Tänker också på detta, dock för sällan. Här hemma slänger vi inte överdrivet mk mat tycker jag. Vi gör storkok på vissa rätter & fryser in. Rester efter middagen blir ALLTID lunchlåda på jobbet dagen efter. Nästa år ska vi förhoppningsvis börja odla lite eget *jippi* köper reavaror, för de är minst lika goda.

Min kompis jobbade på en mataffär där de inte fick sälja mat som höll på att gå ut :S

Svar: Bra att vi är fler som tänker på det! Hoppas att odlandet går bra sen! Det är ju så himla kul att producera egen mat :)
Nej va knäppt! Sånt kan man bli så arg på. Jag har många gånger hört att de flesta mataffärerna slänger mat som det är mindre än en vecka kvar på :(
Bella

2014-08-01 | 19:09:08
Bloggadress: http://impalaa.blogg.se
Johanna säger:

Vi gör alltid matlådor av sånt som blir över, även om det kanske inte räcker åt en vuxen så räcker det till dottern.
Själv gör jag mycket grytor av sånt som kanske inte är jätte fint i kanterna & storkok är ett måste i denna familjen på vissa rätter som vi äter ofta. Vi köper potatis, lök, broccoli, blomkål, vitkål mm av grannen som är bonde så länge han har. Ägg köper vi från ett lokalt hönseri i kommunen och köper bara svenskt kött.


Svar: Va kul att ni kan köpa grönsaker och ägg lokalt! Hurra för människor som ni <3
Bella

2014-08-02 | 11:09:57
Bloggadress: http://mrsbelair.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback