Och så undrar folk varför jag kallar mig feminist ♀ UnderbaraClara

"Alla dessa gånger.  Då jag inte varit människa. Utan ett stycke kropp att värdera och bedöma.

 

Som schysta killkompisen som säger sig älska starka tjejer, som möter mig på stan och stirrar på min kjol och säger ”Är inte det där en lite väl promiskuös kjollängd”

 

Eller när jag går genom klassrummet och alla plötsligt börjar asflabba, för att en kille har sträckt ut handen i luften och låtsas smeka min rumpa och stöna högt. När en tjejkompis fräser att han ska sluta svarar han bara men hon ber ju typ om det och en annan kille fyller i ja med den där rumpan så… Och det konstiga är att det är jag som känner mig som en idiot.

 

Eller när jag får en kanna vatten kastad över mig under ett vattenkrig på högstadiet och läraren tar in mig och inte killarna i klassrummet och undrar vad det jag håller på med. Är det hormonerna som spökar, Clara? Är du kär? Det här är så olikt dig.

 

Eller när mannen med en hög chefsposition hamnar bredvid mig på en middag och sitter och smeker min nakna överarm och fumlar med händerna efter halsbandet som dinglar mellan mina bröst. Och som blir så kränkt när jag säger ifrån att han börjar imitera allt jag säger med bebisröst.

 

Eller på utvecklingssamtalet när min fröken säger till mamma att Claras kläder sänder ut fel signaler. Jag vet att hon inte är en sådan där flicka – men pojkarna tolkar det så när hon ser ut som hon gör.  Och jag skäms så fruktansvärt över att jag gjort mig själv till åtlöje. Att jag inte haft vett att dölja min knoppande tonårskropp.

 

Eller när män som är äldre än min pappa synar min kropp uppifrån och ner och fastnar med blicken just under naveln och säger att jag är söt, men verkar sur. Varför är du så sur Clara – tål du inte en komplimang?

 

Alla dessa gånger då jag inte varit människa. Utan ett stycke kött att värdera och bedöma. Då min kropp och det blotta faktum att jag är en kvinna vänts emot mig.

 

Och så finns det folk som fortfarande undrar varför jag kallar mig feminist?" - Ett urdrag ur ett inlägg skrivet av braiga UnderbaraClara

 

 

 

Jag behöver inte tillägga så mycket mer än att det som Clara skrivit är helt awesome. Men nu kanske några av er tycker att "Vadå, det där är väl inte så farligt?". Jo, detta är inte okej någon stans. Här om veckan fick jag förresten ett meddelande på Facebook, skickat av en för mig okänd man. Han skrev bland annat:

 

Din fula äckliga fitta du ser fan ut som en cp skadad idiot. lol tror du att du är snygg lebb fitta? Kommer du ihåg mig hahaha tittar på din bild och bara skrattar usch vilken tönt tror att du är snygg och är rockabilly tjej hahaha du är äckligt ful bruden en sa till mig att du knullar alla som säger hej till dig lol vill du ha stor kuk fuck skulle aldrig knulla en så ful sugga som dig vadå avtändande haha fack you whore

 

Och så tycker folk på allvar att feminismen och jämställdheten har gått för långt (hur nu något kan bli FÖR jämställt?). Nä, det har verkligen inte gått för långt. Vi har bara kommit en liten bit på den långa och krokiga vägen.


Kommentarer
Johannas Retro säger:

Nej det är klart det inte är okej! Man undrar värkligen vart världen är påväg.
Visst det är till viss del bättre nu än förr när jag gck i skolan, men de är långa vägar från så som det borde va!

Svar: Världen är knasig men det är tur att det finns fantastiska människor som kämpar <3
Bella

2014-02-19 | 09:34:28
Bloggadress: http://johannasretro.com
Prew säger:

Riktigt bra skrivet! Har själv varit med om sådana saker och det är riktigt äckligt... Man har rätt att klä sig precis hur man vill utan att bli sedd som en hora/ett objekt osv osv. Tror tyvärr inte att samhället någon gång kommer bli bättre... Det kommer alltid finnas sådana störda människor. Detta gör mig sååååå arg!

Svar: Visst är det sjukt frustrerande! Bakåtsträvare finns det ju tyvärr gott om, och majoriteten är bittra medelåldersgubbar som inte vill ändra på något... :( men heja alla kämpar! <3
Bella

2014-02-19 | 14:11:19
Bloggadress: http://prew.blogg.se
Mia säger:

Grymt bra text! Feminism <3

Svar: <3 ♀
Bella

2014-02-19 | 21:47:24
Bloggadress: http://www.miaandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback