Goda rotsaksbiffar

 
 
 
 
I eftermiddag mådde jag lite bättre och när magen började kurra gick vi ut och kikade i grönsakslandet. Både salladen och ärtorna är borta för länge sen, men rotsaker finns det fortfarande gott om! Vi drog upp lite av varje och bestämde att vi (läs: jag) skulle laga någon slags rotsaksbiff till middag.

Sagt och gjort - biffar blev det! Och himla goda sådana dessutom! (Så pass goda att jag glömde bort att fota dom...) Recept är ju inte min starka sida, men jag kan ändå försöka berätta hur jag gjorde och vad en behöver för att laga dom:
 
(ca 4 port.)
Man behöver:
 
3-4 Rödbetor, gulbetor och polkabetor. Lite vad man har, helt enkelt!
3-4 Morötter
Gul lök
Honung
Zest från en citron
Salt och peppar
Mjöl eller Maizena
2 ägg
 
Så här gör man:
 
Riv alla rotsaker och lök ganska fint på ett rivjärn. Blanda alltsammans med någon matsked honung, kryddor, citronzest, ägg och några matskedar mjöl. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att biffarna ska hålla ihop. Jag använde ca 3-4 matskedar. Låt smeten stå några minuter innan du formar bollar i händerna som genast steks i smör och olivolja. Platta till dom något med stekspaden och stek i 3-4 minuter på varje sida på medelvärme.
 
Detta blir megagott, jag lovar! Dessa kan t.ex. ätas som burgare med bröd och allt vad det innebär eller med någon slags sallad och fetaostcréme (fetaost + turkisk yoghurt + salt och peppar).
 

Kommentarer
Synne säger:

Åh, nam, disse virker kjempegode! Takk for oppskrift!

Svar: Dom är supergoda! <3
Bella

2014-08-28 | 10:50:35
Bloggadress: http://www.etdrysskanel.wordpress.com
Fina Frun säger:

Men åh så gott!

2014-08-28 | 12:30:10
Bloggadress: http://finafrun.blogg.se/
Fina Frun säger:

Det såg så läckert ut, så jag lånar en bild och länkar på bloggen! Ok?

Svar: Dom är super, jag lovar! Javisst <3
Bella

2014-08-28 | 13:07:24
Bloggadress: http://finafrun.blogg.se/
Lotta säger:

Sån himla härlig bild på Henry <3 Så drömskt vacker hen är! <3

Svar: Värsta grönsaksplockar-ongen! <3
Bella

2014-08-28 | 19:00:23
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback