Påskfint utan lidande // DIY påskpynt

 
 
Idag har jag påskpyntat med både fjädrar, björkris och blåbärsris. Alltsammans har jag hittat ett stenkast från ytterdörren. Fjädrarna kommer från våra hönor som har tappat dom naturligt och riset knipsade jag av i utkanten av trädgården. Påsk- och pingstliljorna växer vilt lite överallt härikring efter att gamla lökar spritts ut.

I år har jag funderat mycket kring det här med djurvänligt pynt. Jag tänker främst på färgade köpefjädrar som finns i nästan varenda matbutik så här års. Ni vet, såna där färdigpackade i klara färger med en tunn ståltråd runt. Dom är ju rätt festliga och fina! Jag har själv använt några paket genom åren innan jag började fundera på var dom faktiskt kommer ifrån!

Ofta står det "Made in China" på paketen och i dom allra flesta fallen kommer dom från kalkoner i Asien och USA. Efter larmet 2009 om fåglar som plockats levande om och om igen tills dom slaktades eller rent av plågades till döds slutade man i många butiker sälja produkter som innehåller äkta fjädrar och dun. Superbra initiativ, tänker jag! Men redan året efter började dom flesta butikerna återuppta försäljningen av bland annat påskfjädrar. I många fall säger man att fjädrarna garanterat har plockats från döda fåglar eller att dom är en biprodukt från slaktkalkoner.

Detta duger inte för mig! Få har väl undgått att se hur bland annat höns och kalkoner behandlas, speciellt i länder där man ofta saknar regler för "human" hantering av djuren. (Se gärna gårdagens klipp från svt om påskfjädrar HÄR.) Dessutom skickas nästan alla fjädrar till Kina för att behandlas, paketeras och färgas. Jag tycker inte att dessa fjädrars långa resa från plågad kalkon till färgglatt pyssel och pynt är värt dom där guldtiorna inne på mataffären!

Hur ska man gå till väga då om man vill påskpynta djurvänligt? Alla har såklart inte tillgång till egna, glada höns på bakgården! Och alternativ som syntetfjädrar existerar knappt i dagens läge. Titta in på bloggen under morgondagen vetja så ska jag visa er några alternativ!
 
Ofta är det ju så att man helt enkelt inte tänker så mycket på såna här saker förrän det kommer på tal, så ha inte dåligt samvete om du har ett paket fjädrar liggandes hemma! Vi måste alla bli bättre på att kritisera och granska, så kom igen nu så hjälps vi åt! Om ni fiffiga läsare har några förslag så kommentera gärna så tar jag med dom i listan!

Kommentarer
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Superfint påkrisk och bra att veta var fjädrarna kommer ifrån!

2014-04-13 | 08:35:31
Bloggadress: http://madelein.se/
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Påskris menade jag såklart!

2014-04-13 | 08:37:01
Bloggadress: http://madelein.se/
Terese säger:

Bra skrivet! Jag ar vegetarian sedan tonaren och slutade kopa fjadrar for lange sedan. Det har ar en jatteviktig fraga och jag har markt att fler och fler i Sverige har borjat uppmarksamma plageriet kring fjadrar. Tack for att du oxa tar upp det!

Svar: Tusen tack! Det är kul att vi är fler som tar upp dessa frågor och verkligen håller fast vid att dom är viktiga! <3
Bella

2014-04-13 | 12:18:53
Bloggadress: http://www.bettylousbakery.blogspot.com
Suzanne BakeBelieve säger:

Så vettigt sagt/skrivet! Vi är nog överlag ganska naiva i det här landet vad gäller just produktion av varor vi är vana vid. jag tror det är en kombination av lathet, och förhoppning om att saker och ting går rätt till som gör att folk inte ids reflektera över vad de köper, och till vilket pris (på vems bekostnad det har producerats). Som sagt, dina muffinsformar-fjädrar var ett fantastiskt alternativ. Jätteroligt :)

Svar: Tack så mycket! Ja, visst är man naiv och både antar och hoppas att en produkt kommer från bra och säkra förhållanden! Men sanningen är ju långt från det.... Kul att du gillar mitt djurvänliga påskpynt!
Bella

2014-04-13 | 18:28:26
Bloggadress: http://bakebelieve.blogg.se
Madeleine säger:

Vettigt sagt! Jag använder samma fjädrar varje år som jag hittade på en äng i England för 4 år sedan. Det är någon slags rovfågel som tappat dem helt naturligt, superfina är dem. :)

Svar: Åh va häftigt! Och riktigt roligt med en historia bakom :)
Bella

2014-04-16 | 22:07:30
Bloggadress: http://whitemaskgirl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback