Henry ska tidigt få se med egna ögon var mat kommer ifrån // i år ska vi odla som aldrig förr!


 
Just nu längtar jag något oerhört efter att få sticka ner dom där första fröerna i jorden, i våra faluröda och nysnickrade odlingslådor! Olika salladssorter, spenat, örter, kryddor, rädisor, bönor... En himlans massa gottigheter helt enkelt! Stora tomatplantor ska få frodas i krukor på vår soliga trapp, bland vackra blommor och slingrande krasse. Och vi får inte glömma bärbuskarna! Såna ska vi plantera bredvid odlingslådorna. Krusbär, vinbär och kanske till och med amerikanska blåbär. Martin tänker odla Västeråsgurka i år igen som sedan ska läggas in efter konstens alla regler. Förra året överraskades vi av slanggurka som allihop växte till enorma, gröna falukorvar. Lite groteska nästan... Men väldigt goda!

Jag ser fram emot att Henry på allt stadigare ben ska kunna följa med och plocka färska grönsaker, bär och rotfrukter som vi sedan tillagar till middag eller mumsar på direkt. Han ska tidigt få se med egna ögon var mat kommer ifrån och se hur mycket det krävs för att odla fram den. Jag kan tänka mig att maten både blir roligare att äta och spännande att sköta om. Jag hoppas på det bästa!

Kommentarer
Madeleine säger:

Förstår att du längtar. Det gör jag med. Älskar att odla. :D

2014-04-16 | 22:03:27
Bloggadress: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Longevity - en blogg om hälsa säger:

Ja jag ser med fram emot sådd och planteringar :-)

2014-04-17 | 19:35:31
Bloggadress: http://madelein.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback