På väggarna i köket

Som jag har tjatat om tusen gånger - det är dom personliga detaljerna som gör hemmet! Jag älskar unika prylar som drar till sig blickar och väcker gästernas intressen. Prylar att samtala kring och berätta om, helt enkelt! Dom bästa prylarna hittar man på loppis, såklart.
 
Jag tänkte visa er några detaljer i vårt kök. Prylar som sitter på väggarna, närmre bestämt! Här finns det prylar, porslin och husgeråd överallt. Vi tar oss en titt!
 
 
Det fina fatet/formen är märkt Riviera Keramik. Jag har visat upp den förut, men nu har den fått en egen plats i köket! Boken ABC Hemvård köpte jag för två kronor på AMC i Finspång. Där kan man bla. hitta tips på hur man rengör sin vita hatt, hur man tar bort gräsfläckar, hur man bör duka inför fest och hur en dam sköter och vårdar sitt hår på bästa sätt. Den gula formen har en kompis, men den står i tallrikshyllan vid matplatsen! Jag har ingen aning om tillverkare. Kanske vet någon av mina fina läsare något om dom?
 
 
 
En knasig tallrik med handtag hänger i ett hörn. Färgerna är helt underbara! Jag har fått den av mamma som fyndade den för småpengar.
 
 
 
Den här tallrikshyllan har hängt i min lillasysters rum. Mamma har klätt den med tapeten som blev över från när dom tapetserade hennes rum och det matchade så himla fint! Nu har den dock fått ta plats här hemma. 
 
 
 
Dessa servettringar har mamma fyndat till mig. Hon vet vad jag tycker om! Skålen har jag köpt på bakluckeloppisen som hålls varje torsdag i Finspång under hela sommaren. Den blå förpackningen som man kan skymta till vänster innehåller dessa fina, som jag har köpt via en köp- och säljgrupp på Facebook.
 
 
 
Här finns även gamla knäckformar om man får ett starkt sug efter knäck! Den fina, rosprydda prylen i bakgrunden är ett grytunderlägg.
 
 
 
Här är kompisen till det gula fatet på tavellisten. Den hänger tillsammans med två söta Grand-assietter från Uppsala Ekeby. 
 
 
 
Godisburkar är himla fina att ha som prydnad med lite pastellfärgat godis i! Sen måste man ju fylla på burkarna emellanåt eftersom att godiset mystiskt försvinner...
 
 
 
Härliga tider! Dessa ciderflaskor hittade vi i svärföräldrarnas källare. Dom är inte gamla, men är himla söta ändå!
 
 
 
Över spisen har vi en himla massa te! Här finns även senapsburkar av Stig Lindberg. Dessa hittar man på var och varannan loppis för småpengar., så dom är inte direkt ovanliga. Hyllorna har jag piffat upp med rosarutiga plastband.
 
 
 
 
Den här hyllan, som hänger över pinnsoffan, har ni sett nyligen. Här förvaras våra brickor.
 
 
 
Papper, påsar, kork och snören. Allt man behöver i ett kök! 
 

 
Sist men inte minst kikar vi på den här roliga detaljen. En hållare för hushållspapper som troligtvis har suttit där i många många år! Himla praktisk och charmig. 
 
 

Kommentarer
Lotta säger:

Tallrikshyllan - precis en sån vill jag ha!
Och servettringarna - jättefina!
Men tallrikshyllan...

Svar: Jag funderar på at byta ut den mot 50-kronorsstringhyllan men det dröjer nog ett tag! Synd bara att mamma vill ha tillbaka den om jag inte ska ha den mer :c
Bella

2013-10-22 | 10:12:33
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/
Allt det gamla goda säger:

tjusigt! kolla gärna in mitt retrokök här http://alltdetgamlagoda.blogg.se/2013/march/koket-2.html!

Svar: Du har det himla fint hemma! Överallt :D
Bella

2013-10-24 | 15:04:33
Bloggadress: http://alltdetgamlagoda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback