Måndagsfynd och päls

Den här måndagen bjöd på mini-loppisrunda i Finspång och pannkakslunch hos lillasyster. Jag, Flisan och Henry spanade efter köksbord på Amc i Finspång, och sen åkte vi vidare till en liten loppis som ligger på hörnet av en central kyrka. Att jag aldrig kommer ihåg vad den heter..! Där kikade jag på blommiga kaffekoppar och rös av en hög med minkpälsar. Dom var liksom... hela. Med huvud, små tassar och svans. Där fanns även en himla vacker pälskrage, men jag ryggade tillbaka när jag såg att även den hade dinglande tassar. Den hade även ett fejkhuvud med porslinsögon och små öron. Trots att det inte var helt äkta var det lite läskigt. Läskigt men vackert. Nä, den hoppar jag nog över!
 
På tal om päls så skulle jag absolut kunna bära vintagepäls med tanke på att djuret troligtvis har skjutits i skogen där det har det haft ett bra och naturligt liv. Däremot skulle jag aldrig någonsin kunna köpa eller ens bära "ny" päls, som kommer från någon stackars mink som plågats i bur under hela sin (alldeles för korta) livstid. Jag skulle heller inte vilja bära päls från ett djur som skjutits alldeles nyss, endast för pälsens skull. Det var skillnad förr. Nu har vi andra alternativ till äkta päls och det är bättra att ta vara på dom som redan finns i stället för att ta död på fler djur och göra nya pälsplagg. Så resonerar jag!
 
Jag köpte tio krukor på Amc och betalde en ynka krona. Dom flesta är omärkta men en Gustavsberg-kruka fick jag med mig. Några andra är tyska. På "kyrkloppisen" köpte jag en rosa sjal och en assiett från Uppsala Ekeby. GRAND heter den och är likadan som två andra som jag hittade vid ett annat tillfälle. Himla fina med guldkant och allt! Jag kunde inte låta bli den när den kostade en femma. Jag fastnade även för ett salt- och ett pepparkar från 60-talet. Himla stilrena och fina. En femma styck kostade dom. Jag har alltså shoppat loss för hela tjugoen kronor idag!
 
 
Mest bruna och ett par vita krukor fick följa med idag! Den mörka krukan bakom den lilla vita är från Gustavsberg. Den rödbruna längst fram är tyvärr helt sprucken... Jag såg det alldeles nyss. Himla synd!
 
 
 
Sjalar som den här kan jag inte låta bli! Lagom transparent och perfekt för frisyrer som denna. En favorit just nu!
 
 
 
Enkla men otroligt snygga, tycker jag. Undrar vem som står för tillverkningen! Jag har sett dom förut vid flera tillfällen, så dom är nog ganska vanliga.
 

Kommentarer
Matilda Blomgren säger:

Men åh vad roligt att hitta hit! Vilket otroligt fint hem ni har!

Svar: Åh tack snälla du! Kul att höra!
Bella

2013-10-15 | 10:56:52
Bloggadress: http://annamatildajosefin.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback