Ett långt inlägg om julen

Snart är den här igen... Julen. Jag kände att det va dags för ett inlägg som jag har tänkt på ganska länge. Hoppas att du som har vägarna förbi min blogg har tid och lust att läsa den här något luddiga texten som jag tycker är otroligt viktig! ♥
 
Julen för mig är en fantastisk högtid på många sätt och av olika anledningar. Det är en tid att samla familjen, dricka glögg, laga mat, pyssla och skratta tillsammans. I min familj planerar vi och är förväntansfulla flera månader innan julafton varje år. Jag älskar att stå i köket med mamma, dagarna innan jul, och rulla köttbullar, förbereda Janssons frestelse, fixa med julskinkan, koka knäck och smutta på en mugg rykande varm äppelglögg.
 
Vi har ett speciellt schema på julen. Det har liksom alltid varit så. Först öppnar vi paketen i julstrumpan och äter frukost i form av risgryngröt och skinksmörgås. Sen förbereder vi julmaten, klämmer lite på julklapparna under granen i smyg och gör oss i ordning. Innan Kalle Anka äter vi mat och efter programmet öppnar vi julklappar. På kvällen myser vi med tända ljus, pratar, äter kex och ost, dricker glögg och skrattar tillsammans medan de yngsta leker och pysslar med sina julklappar.
 
Jag kan dock inte prata på julen utan att nämna det trista med denna annars så fina högtid. Min familj, liksom de flesta numera, firar inte jul med Jesus i åtanke, utan för att det är en tradition som är himla mysig och rolig. Det förekommer såklart en hel del julklappar mat och skoj, som i de flesta hemmen i vårt avlånga land. Man vill gärna tro att alla familjer har det så här bra, men så är det tyvärr inte alls. För många är det en otrygg och sorglig högtid, både innan, under och efter julen.
 
Julen handlar dessutom alldeles för mycket om det materiella. Det ska köpas en himla massa julklappar som kostar en jäkla massa pengar och orsaker en hel del ångest hos många. Det är som med många av våra mest uppmärksammade högtider numera - Alla hjärtans dag, julafton och halloween för att nämna några. Butikerna utnyttjar såklart detta och vi konsumenter går på alla deras knep. Vi handlar och shoppar tills vi stupar. Pynt och presenter. Mat och dryck.
 
Denna julklappshets sliter såklart inte endast på plånboken och psyket, utan även på miljön. Vår jord klarar inte av denna överdrivna och onödiga konsumtion längre, det vet nog varenda kotte vid det här laget! Oavsett om man väljer att göra något åt saken eller ignorera problemet så är vi alla en del av det.
 
Jag tillhör den grupp med människor som älskar att ge bort presenter och julklappar. Reaktionerna, tacksamheten och glädjen är ju helt fantastiskt. Och visst är det roligt att själv bli bortskämd med gåvor? Det ska vi inte sticka under stol med.
 
Nu tänker jag att det måste finnas en lösning på det här problemet - att vi konsumerar alldeles för mycket och att det finns de som inte ens har mat på bordet medan vi fokuserar på det materiella, MEN att det samtidigt är himla kul att ge bort presenter.
 
Jag och Martin har under våra gemensamma jular pysslat ihop egna julklappar till familjens vuxna i form av t.ex. lyxigt badsalt och godsaker i fina burkar. Vi har även gett bort UNICEF-gåvor som vaccin, myggnät och rent vatten i form av ett intyg på att man har bidragit till något bra. Detta har uppskattats och säkert fått några att tänka till lite extra. Dock har vi även gett bort lite "roligare" julklappar, om vi ska uttrycka det så (ja, visst är det dumt). Saker som folk vill ha och har önskat sig, helt enkelt.
 
I år tänker jag så här... Jag tänker köpa varenda jäkla julklapp på loppis eller second hand, utöver julklapparna som hjälper någon annan (UNICEF t.ex.). Varför inte, tänker jag. Jag köper ju redan det mesta på loppis och hittar alltid fantastiska och fina saker. Så varför inte fortsätta med det även nu när det är jul? Bra för plånboken och bra för miljön. Allt behöver inte vara loppis och allt behöver inte vara nytt, men i år vill jag vara extra tydlig. Jag vill tydliggöra att det inte är ett dugg fel med begagnade prylar och att jag är himla stolt över att fynda på loppis. Alla mina favoritplagg och favoritsaker är ju loppisfyndade, det vet mina fina läsare vid det här laget.
 
Varför har jag inte gjort detta tidigare då? Det är inte speciellt många i min omgivning som tycker om loppisprylar lika mycket som jag själv, så det har helt enkelt inte blivit av. Tyvärr finns det flera i min omgivning som är helt anti-loppis och tycker att det är både blä och usch. Men nu ska jag allt visa dom! I annat fall får de vara utan, helt enkelt.
 
Loppis- och second hand-julklappar för en bättre miljö och tillvaro. Vilka är med mig? Någon stans måste vi ju börja! Åtminstone någon enstaka liten klapp kan väl få vara loppisfyndad? Jag kanske till och med har en hel drös med läsare som redan är jätteduktiga detta? Jag slår vad om att det finns ett par stycken i alla fall! Snälla, låt mig i så fall få veta via en liten kommentar, så blir jag jätteglad! ♥
 
Ps. Jag tycker förresten själv om att få second hand- och loppisfyndade presenter! Det är så personligt, unikt och megafint.
 
 
Jag tänker börja spana redan nu!
Det är väl bäst att vara ute i god tid för en gångs skull...
 
 

Kommentarer
solskensara säger:

Hej! Hittade hit via retroblog network. Härlig blogg du har och himla fint hem verkar du ha! Det du skriver om julklappar stämmer bra in på mig. Visst köper jag även nya saker i present och julklapp, men gärna fyndar jag på loppis. Har turen att ha andra retro&loppis-fantaster i familjen också, så det är inga problem där. De flesta presenter/klappar jag ger bort till barn i min närhet är köpta på loppis, det finns ju så mycket och det är så mycket billigare och barn vet oftast inte/bryr sig inte om att det är begagnat så länge det är nytt för dem. Jag brukar spana presenter och klappar på mina loppisrundor året runt, fast ibland leder det ju till att vissa saker bara blir liggande i skrubben. Men annars tycker jag att det är svårt att hitta "rätt" grej, så är det ju med loppis. Till människor som inte vill ha mer saker/man vet inte vad man ska köpa blir det just ofta ett sånt välgörenhetspresentkort, eller något man kan äta!
Själv uppskattar jag loppispresenter/något nån gjort själva mer än nytt då jag får presenter :)
hälsningar solskensara

Svar: Hallå solskenssara! Kul att du har hittat hit och att du tycker om min blogg!
I min familj finns det några enstaka loppisfantaster men jag har inte direkt köpt loppispresenter till dem tidigare år. Varför vet jag inte riktigt! Men det ska det minsann bli ändring på! Jag har väl varit med om nåt Halleluja-moment och kommit till insikt att nu får det bannemej vara nog med denna konsumtion-/julklappshets. Kanske beror det på att jag själv är mamma nu och att jag har börjat tänka mer på sånt här. Håller med dig gällande barn och klappar! De blir nöjda och glada för det mesta som är kul, oavsett om det är sprillans eller begagnat. Det är väl i tonåren som det inte uppskattas lika mycket. Har en 16-årig lillebror som helst vill ha senaste tv-spelen eller snus i julklapp, men jag ska allt hitta något bra på loppis! Det har jag bestämt :)

Kul att du gillar bloggen! Ha det bra! /Bella
Bella

2013-10-23 | 20:09:13
Bloggadress: http://solskensara.blogspot.fi/
Retrolux säger:

Övervägande retro-klappar i min familj. En del nytt slinker in och även ätbart och hemmapysslat. Men vi tänker likadant. Vi har allt vi behöver av nya saker, men samlingarna behöver lite underhåll. Jag handlar klappar och presenter året runt på loppisar. Jag har aldrig fått annat än hejarop. Såg idag att flera organisationer samlar in "julklappar" som skickas iväg till barn som behöver det bättre. Det kan man ju också göra och ge bort åt någon annan.

Svar: Jag är sent ute som alltid, men ska börja spana redan nu! På loppis vet man aldrig riktigt vad man kommer att hitta, och det är nog både en fördel och en nackdel! Egenpysslade julklappar är himla kul tycker jag! På låg- och mellanstadiet samlade vi alltid in saker som tandkräm, tablettaskar, kritor, tvål, tandborstar och nån liten leksak och skickade till Lettland och länderna därikring. Det fortsätter de med även nu, vilket är sjukt bra! Kul att de engagerar sig i att lära barnen hur man kan hjälpa andra och att alla barn inte har möjligheten att önska sig tv-spel och dockor. En del blir överlyckliga av en tub tandkräm och några kritor.
Bella

2013-10-23 | 23:43:25
Bloggadress: http://www.retrolux.blogg.se
Tanten på auktion säger:

Jag är också en som loppar julklappar året runt, men tyvärr finns det fortfarande vissa som inte förstått tjusningen med en second hand-klapp. Mina syskonbarn (eller är det kanske deras föräldrar?)verkar inte uppskatta de begagnade julklapparna lika mycket som de nya, men de får härdas ibland ;) Mina egna barn (2,5 och 4 år) däremot tror att ALLT kommer från loppis/auktion. De blir chockade om man berättar att jag köpt något i en vanlig affär...

Svar: Visst är det synd! Att det fortfarande ska vara så tabu med loppade saker. Men i år får vi allt ta och visa dem! Nu när jag själv är mamma känner jag att det är extra viktigt att lyfta fram det begagnade och visa att det är minst lika bra (om inte 100 ggr bättre och roligare) än nytillverkade saker som varenda unge har :)
Bella

2013-10-24 | 07:49:07
Bloggadress: http://tantenpaauktion.blogspot.se
Cilla säger:

Hej Bella! Har hittat till din fina blogg:) Det du skriver är verkligen tänkvärt. Är ju ingen loppisfantast själv men det är ju aldrig försent;) Man behöver en tankeställare ibland!
Kramar/ Cilla (moster Cilla alltså:))

Svar: Hallå! Kul att du har hittat hit :) Med tanke på hur världen ser ut idag är det inte så konstigt att man inte tänker på det. På loppis kan man hitta fantastiska saker! :) Kram!
Bella

2013-10-24 | 14:45:22
Johanna Retrolover Alm säger:

Åh vad grymt! Hoppas man kan övertala sin omgivning om att detta är en bra idé också. Alla jag känner verkar nämligen önska sig en god bok från boktoppen och nya strumpor.

Svar: Strumpor är högst upp på listan även härikring haha! Vi får alla göra en insats för att övertyga de skeptiska att loppis och second hand är the way to go :)
Bella

2013-10-24 | 15:17:45
Bloggadress: http://retrolover.blogg.se/
Helena Högberg säger:

Vi har det rätt bra nu när vi kommit överens med släktingarna om att bara köpa julklappar inom närmsta familjen, så det blir inte mycket julklappshets alls, få utvalda paket bara. Visst köper jag begagnade julklappar! Jag ger bort rätt mycket loppissaker året runt, men när jag hittar någon lite dyrare sak som det samlas på, så lägger jag undan det som julklapp. Svärmor har fått en del Tradera-grejer, Blå blom skål och plåtburkar till köket, hur bra som helst när man vet vad de vill ha :)Ur miljösynpunkt kan man också nämna att det är viktigt att köpa kvalité som håller och som har framställts på ett bra sätt när man nu måste köpa något nytt, allt detta slit och släng med många billiga, dåliga produkter som tillverkats under dåliga förhållanden är allra värst.Det finns så otroligt mycket krafs idag som inte alls är något att ha, kläder, leksaker, inredning och annat. Bättre med en lite dyrare, bättre sak än flera billiga skräpgrejer.

Svar: Att köpa till de närmsta räcker gott och väl tycker jag :) håller med dig! Kvalitet framför kvantitet. Vi försöker vara måna om att inte köpa en massa billiga plastleksaker till vår son, utan satsar på trä- och tygleksaker som håller länge! Plaster kan ju vara luriga också...
Bella

2013-10-27 | 01:12:46
Bloggadress: http://loppisloella.blogg.se
Tant Emma säger:

Jag är helt klart på! Bra idé :)

Svar: Woho! Heja Emma! :)
Bella

2013-10-30 | 19:24:10
Bloggadress: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback