Varför ser inte folk sambandet här?

Heja UnderbaraClara! Här kan ni läsa något fantastiskt bra skrivet.
 
"De allra flesta svenskar anser att män och kvinnor bör dela på arbetet som finns i ett hem. Stryka, tvätta, laga mat och sköta barn om det finns några. Så varför finns det fortfarande de som aldrig skulle kunna tänka sig att ge en docka eller en leksaksspis i julklapp till en pojke? Ska vi inte uppmuntra små pojkar likväl som flickor till dessa rollspelslekar som är en övning inför vuxenlivet? Varför ser inte folk sambandet här? Blondinbella har till exempel stolt klargjort att hon inte kommer köpa några dockor till sin son. Ändå förväntar hon sig att hennes man ska dela barnledigheten med henne och ta lika stort ansvar för deras barn..."
 
Jag håller med till hundra procent och måste dessutom tillägga att BlondinBella verkar vara en riktig bakåtsträvare. Som så många andra i vårt avlånga land...
 
 
 
 
Jag och Martin försöker självklart att tänka på sånt här och gör vårt bästa för att Henry ska få en uppväxt fylld med möjligheter snarare än begränsningar på grund av sitt kön! För mig är det viktigt att se på honom som en individ och ett barm, inte endast som en pojke. Det är dock inte alltid lätt med tanke på hur barns kön nästan alltid har spelat en avgörande roll när det kommer till uppfostran och begränsningar. Det har pågått i så många år att det nästan är inkarvat i huvudet på oss alla...

Kommentarer
Johanna Retrolover Alm säger:

Tyckte också Claras text var åsm! Massor med viktiga poänger. Ska själv införskaffa docka och leksaksspis till Leo när det blir dags. Det där sista är dock lite själviskt. Har planerat att han ska bli mästerkock eftersom jag inte är sådär överdrivet förtjust i att laga mat. Gillar mer att äta än att laga. Hehe!

Svar: Visst är hon klok som en bok! Synd bara att så många är rädda att låta sina barn utvecklas som människor snarare än kön. Haha det sista låter som en bra plan, tycker jag! Bäst att börja tidigt :)
Bella

2013-11-27 | 20:06:13
Bloggadress: http://retrolover.blogg.se/
Johanna Retrolover Alm säger:

(Kände mig nödgad att skriva nu att Leo självklart får bli vad han vill. Det är så himla svårt med ironi i text).

Svar: Ja visst är det! Men du brukar vara så klok annars att jag förstod det :)
Bella

2013-11-27 | 20:08:47
Bloggadress: http://retrolover.blogg.se/
Johannas Retro säger:

Haha! Ja de där va jäkligt bra skrivet!
Själv fick jag leka med både dockor och bilar när jag va liten! De är samma sak med färger på kläder, varför ska tjejer ha en viss färg & killar en?

Svar: Visst är det knäppt!
Bella

2013-11-28 | 09:56:27
Bloggadress: http://johannasretro.blogg.se
Lotta säger:

Det är så jävla rätt Claras inlägg, nått så satans bra! HELA inlägget och hennes poäng med kläderna är klockrena - svinkul men ack så tragiskt.
KRAM!

Svar: Klockrent är ordet! Kram <3
Bella

2013-11-28 | 14:05:28
Bloggadress: http://tantlottas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback