Husets hjärta - vårt retrokök

Klyschigt men sant - köket är verkligen hjärtat i vårt hem. Här spenderar vi mycket tid, både som familj och när vi har besök. Jag bakar mer än gärna godsaker vid vår Perstorps-bänk och blickar ut över hästhagarna och den vackra skogen bakom dom. Under vinterhalvåret knastrar det ständigt i vedspisen och det stora skafferiet blir svalt som ett kylskåp.
 
Vi har ett riktigt lantligt bondkök! Det är stort, rymligt och enkelt. Det finns en himla massa förvaringsutrymmen och skåp som både gömmer undan och visar upp prylar och husgeråd. Dom gamla luckorna är lite nötta och inget är perfekt, men det är lite av tjusningen med rummet!
 
Här behöver vi inte trängas. Alla får plats och vi bjuder gärna till kalas! Som jag har sagt förut - jag vill ha ett kök som man blir glad av. Ett kök med kalaskänsla!

Jag har visat er en hel del detaljer i det här färgsprakande rummet, men inte några överblicksbilder. Nu är det väl ändå dags att visa hur vi har det i vårt kök! Vi tar oss en titt:
 
 
 
 
Här kan man skriva upp viktiga saker! Handdukskrokarna nedanför har suttit i en klassisk ägghusvagn. 
Innanför dörren hittar man vårt väl gömda kylskåp och källsorteringslådor.
 
 
 
Snart byts tallrikshyllan ut mot en stringhylla.
En stringhylla behövs i varje rum och kan väl aldrig bli fel!
 

 
Här får många plats när det vankas fika, kalas och middagsbjudningar.
 
 
 
 
 
Om inte våra många extrastolar räcker till har vi ju en fantastisk pinnsoffa!
Den har ni ju sett förut, men visst är den fin!
Brickorna får snart sällskap av den nyligen fyndade julbrickan.
 
 
 
Den fantastiskt turkosa, lilla spegeldörren leder till det stora skafferiet.
Jag ska visa er nya bilder på det någon dag när det är nystädat där inne!
 
 
 
 
Den megayndade pallen för 75 pix har fått ta plats här borta och ersatt en annan pall som är i behov av renovering. Förklädet är från 1950-talet och kostade inte många kronor alls.
 
 
 
Det stora vedspisen är perfekt när det vankas middagar och till julafton, tänker vi.
Pysselrummet lockar i rummet intill.
 
 
 
Vi behöver absolut inte trängas här inne!
 
 
 
Kryddhyllan i plast var sprejad svart när vi flyttade in, så den fick bli rosa för att matcha resten av köket!
 
 

Kommentarer
Frida säger:

Så härligt kök, kan verkligen se framför mig många mysiga stunder. Jag är en människa med stort behov av ordning och kontroll, för mig passar det bäst med vitt och några saker men välvalda saker. Jag hatar att det ser stökigt ut. I framtiden när jag har råd och tid vill jag ha en liten sommarstuga och då tänker jag mig att den ska vara lika "gullig" som ditt hus. Fast väldigt liten. Det jag vill säga är att jag hämtar inspiration och blir glad av dina bilder trots att min stil egentligen är helt annan. Troligtvis för jag har sånt stort behov av rutiner och kontroll.. :)

Svar: Va glad jag blir! Jag är impulsiv och det mesta här hemma bara... blir. En idé dyker upp och sen testar vi! Vitt är basen i övrigt här hemma, men köket fick bli lite crazy :)
Kul att kunna inspirera fast vi har olika stilar! Det är väl tjusningen med inredning, att det är så individuellt och personligt :)
Bella

2013-11-03 | 19:08:03
Sophie säger:

Åh vilket fint kök. Som sockervadd! Älskar taket och väggpanelerna. Känner att jag också behöver såna paneler i mitt liv..

Svar: Tack så mycket snälla du! <3
Bella

2013-11-04 | 22:56:49
Bloggadress: http://appelstugan.blogspot.se/
Fru Vintage säger:

Åh! Fru Vintage hittade just hit och ÄLSKAR ditt kök! Superfint med pastellfärgerna! Allt gott till dig! Kram Fru Vintage

Svar: Tack fina du! Kul at du hittat hit! Kram Bella
Bella

2013-11-07 | 20:27:39
Bloggadress: http://www.fruvintage.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback