Rabarberkompott med honungsyoghurt och smul

Jag blev sjukt sugen på något gott tidigare idag! Jag kikar i kylskåpet. Ingen fullträff... Jag tar mig en titt i skafferiet. Inget mumsigt där heller... MEN! Jag kikar ut i trädgården... JACKPOTT! Rabarber
 
Jag knipsade av några stjälkar och skalade av det grövsta skalet innan jag skar dom i små bitar. Sen då? Lägg dom i en kastrull tillsammans med valfri mängd socker, vaniljstång och lite kardemumma och låt alltsammans puttra på svag värme tills rabarberbitarna har smält. Låt svalna. VIPS! Rabarberkompott!
 
Vadå smul? Ja... SMUL! Detta enkla smul gjorde jag av en rejäl klick smör, havregryn, socker och kokos som man steker ihop i stekpannan tills alltsammans får lite färg och klibbar ihop. Svårare än så är det inte!
 
Honungsyoghurt? Honung + naturell yoghurt (turkist yoghurt i mitt fall) = sant!
 
Dessa tre saker serverades tillsammans i en skål och blev jättemumsigt! Söt-syrlig rabarberkompott tillsammans med krispigt smul och fräsch yoghurtsås. Mums!
 
 
Knappast världens nyttigaste med tanke på sockret... MEN! Man kan ju alltid minska på mängden eller byta ut det mot t.ex. honung. Fast man ska väl få unna sig ibland?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback