Vår son Ola-Konny

Den ständigt återkommande frågan... Vad ska det lilla knytet heta?! Det verkar så självklart när det gäller andra blivande föräldrar och deras namnval, men vi kämpar verkligen med att hitta det perfekta namnet! Och OM man hittar ett klockrent namn och verkligen bestämmer sig för det... kanske inte ens bebisen ser ut som "en sån"?
 
Alla har förstås olika smak när det gäller namn. Jag förstår dock inte hur någon någonsin kan ha tittat på sin nyfödde son och sagt  "Ååååå, han ser ju precis ut som en Ola-Konny!". Nåja... Jag tycker dock inte att man ska anpassa bebisens namn efter vad andra tycker! Jag minns att jag kikade på en bebis-/blivande mamma-sida på nätet för några månader sen när jag intensivt letade efter passande namn... Jag tror t.o.m. att sidan finns som app till mobilen. Sidan verkade i alla fall väldigt seriös md tanke på alla kända sponsorer, Där fanns bla. tips på vad man skulle tänka på under graviditeten, listor på pojk- respektive flicknamn, namnsdagskalender, länkar till olika bebisbutiker för kläder mm. på nätet... Osv osv. 
 
Jag hittade även en lång lista på vad man inte skulle döpa sitt barn till, så att barnet inte skulle riskera att bli mobbat eller retat för sitt namn. Liksom... vad fan? Vadå mobbat pga. sitt namn? Namn som Britta skulle man tydligen undvika med tanke på vad det rimmar på... Jag citerar: "Det kan definitivt vara klokt att undvika namn som rimmar på intima kroppsdelar och dessutom bra att ha ett hum om vad de heter på andra språk om ni planerar en internationell framtid för era barn – Fanny betyder till exempel "rumpa" på amerikansk engelska, men betecknar en kvinnlig kroppsdel som ligger, tja, en liten aning längre framåt i England." Även konstiga namn och namn med jobbig stavning skulle man hålla sig borta från. Vadå konstiga namn? Jobbig stavning? De menade typ att ett barns framtid hänger på namnet - om det är ett typiskt Svensson-namn eller inte. Det lät i stort sett som att barnet kommer att bli mobbat om föräldrarna har valt ett ovanligt eller udda namn och att det dessutom är föräldrarnas fel. Knäppt...
 
Jag kan dock hålla med till viss del när det gäller stavning... En del blivande föräldrar verkar vilja släga in helt onödiga bokstäver och stavelser här och där i "helt vanliga namn", endast för att det ska se lite mer exotiskt och udda ut. Typ Lizah, Lukaz, Tuva-Lii, Deniz (Denise), Chatarina (Katarina), Maxx osv. Men smaken är som baken - delad.
 
Så vad ska man döpa barnet till då? Det ska ju passa ihop med efternamnet (troligvis mitt) och passa barnet i fråga. Jag har inga problem med att prata om vilka namn vi har funderat på. Om någon vill "stjäla" något av namnen innan vår bebis har hunnit komma till världen så visst, gör det!... För all del.
 
Saga och Luna är flicknamn som vi har funderat på. Luna betyder förresten måne. Inget av dessa kan misstolkas när det gäller uttal eller stavning. Korta och enkla. Väldigt fina namn tycker vi! Kanske får han heta Henry, efter min bortgångna farfar, om det blir en pojke. Mellannamn då? Ska man ha det? Enny är ett alternativ till en flicka, efter Martins rara gammelfarmor (som fortfarande är i livet).
 
Det är ett svårt val! Vi bryr oss inte ett dugg om vad andra i vår omgivning tycker. Så länge vi är nöjda så spelar det ingen roll. Vi kommer inte att bestämma oss helt och hållet innan bebisen är född, utan väljer att vänta tills vi ser hur hen ser ut! Kanske ser hen ut som en Ola-Konny...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback