Fitta

"NÄ! SKREV HON VERKLIGEN FITTA?" Aa, det är nämligen inget dåligt.
 
Något jag stör mig extremt mycket på är användningen av "kvinnliga" ord som skällsord/dåliga ord. Typ ord som "fitta" eller"tjejig". Slår man i lilltån eller vill skälla på någon som man, skriker man helt enkelt "fitta!". Om man dessutom vill trycka ner någon kille rejält kallar man honom "tjej" eller "fjollig".
 
Vad jag vet så finns det nog ingen, man eller kvinna, som tycker att fitta, det kvinnliga könet, är något dåligt. Sex och barnafödande är väl två anledningar till det. Varför ska man då använda ett ord som representerar något bra, till något dåligt? Det är väl ingen som vrålar "våldtäktsman!", "cancer!" eller "krig!" när hen vill uttrycka något dåligt. Dom orden representerar saker som varenda funtad människa ogillar, så why not?
 
Pojkar lär sig tidigt att följande saker är dåligt och skämmigt:
 
- rosa
- "flicksaker" så som nagellack, hästar/hästsaker, dockor och klänningar
- "tjejigt beteende" (allmänt försiktig och snäll?)
 
Det finns fler exempel på detta, men vi nöjer oss så. Man hånar tidigt pojkar och fnissar åt dem samtidigt som man säger "är du tjej eller?". I tonåren kallar killarna varandra för "fjolla" och syftar på något tjejigt och alltså skämmigt. Klarar man inte av vissa saker på t.ex. gympan säger man "va ingen tjej nu!". Gympaläraren säger sällan (läs: aldrig) ifrån eller kommenterar detta. Många tjejer skrattar med, hejar på och få reagerar negativt.
 
 
 
Även ordet "feminist" är numera negativt laddat. "Feminister har bara fått för lite kuk", här man ofta. Vet folk vad de pratar om? Jag tror inte att speciellt många vet vad en feminist är, utan antar att det är något dåligt med tanke på den negativa laddning ordet har fått.
 
Ja ja... Det kommer alltid att finnas idioter. Jag ska dock göra allt för att se till att vårt barn inte ser kvinnor eller tjejer som något dåligt, oavsett om vi får en son eller dotter!

Kommentarer
Anonym säger:

Intressant inlägg! Dock tycker jag inte att detta är en könsfråga. Ordet bög är ju exempelvis ett skällsord, bland annat hos mig själv som är raka motsatsen till homofob.

Det jag menar är att skällsord oftast inte har någon som helst mening EGENTLIGEN. Det är något som bara smittar av sig, tyvärr. Försöker just nu att avvänja mig själv från att använda ordet bög på detta sätt :) Och angående att ordet feminist fått en dålig mening så är det nog på grund av dessa "raka-inte-benen-feminister" som får plats i median. Dvs feminister som tar de allra löjligaste saker och får de att bli till en könsfråga, när man hör mest om de i media så blir det lätt att tro att alla feminister är på det sättet. Synd att det blivit på detta sätt, men förhoppningsvis så lär sig de allra flesta så småningom vad feminism egentligen innebär!

Svar: Att ord som "fitta" och "tjejig" används som negativt laddade ord gör just detta till en könsfråga för mig. Ordet "bög" kan göra i stället göra det till en fråga om homofobi eller liknande. Vi borde helt enkelt sluta upp med skällsord som egentligen betyder något annat, rent av positivt.
Ja, man suger åt sig som en svamp när det gäller skällsord och "fula ord"! Det är helt sjukt egentligen... Om någon säger t.ex. "fitta" i negativ mening brukar jag fråga denne om hen inte tycker om fitta (oftast är det en kille). Sen kan jag komma på mig själv att använda samma ord vid ett annat tillfälle när jag blir irriterad eller så... Det tar ett tag att avvänja sig!

Det är synd att folk får helt fel uppfattning pga. att de har lyssnat för mycket på media och allmänt feministhatande män i sin omgivning. Liksom de män som tycker att "feminister har bara fått för lite kuk". Det är synd att även kvinnor har fått fel uppfattning.
Bella

2013-05-28 | 16:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback