Det lönar sig att klaga

När vi precis hade hämtat hem vår nya barnvagn, efter en hel del väntan och stul, upptäckte vi att den var trasig. Vi fick åka in till Norrköping ännu en gång och där vi blev vi tvungna byta ut hela chassit med tanke på att vi inte har tid att vänta flera veckor på en liten (men viktig!) plastdel. Vi kände oss inte speciellt bra bemötta och personalen visste inte riktigt vad de skulle göra när vi kom, trots ett samtal till butiken dagen innan. När vi kom hem upptäckte vi ännu ett fel. Den här gången hade personalen som bytte ut chassit missat en inställning som gör att påverkar stänkskärmarna och hur vagnen fälls ihop. Självklart blir vi sjukt irriterade med tanke på allt som har krånglat innan.
 
Dessutom hade vi beställt en bilbarnstol samtidigt som vi beställde vagnen. Anledningen till att vi fick vänta extra innan vi fick hämta ut alltsammans var att just den inte hade kommit, trots att vi beställde både bilbarnstol och vagn för över tre månader sen... Vi fick i alla fall nöja oss med en bilbarnstol av samma modell, fast i en annan (snarlik) färg, med tanke på att vi inte har tid att vänta på den andra. Vi ska ju trots allt ha barn om två veckor och personalen visste inte när den andra skulle levereras till butiken.
 
När vi hämtade ut våra varor fick vi dessutom ingen ordentlig genomgång på hur man monterar bilbarnstolen på ett korrekt sätt i bilen. Detta ska tydligen vara en standardrutin enligt personalen själva, men de hade tydligen ingen tid för oss den dagen. Vi fick en snabbgenomgång av vagnen som tog knappt en minut och kände oss allmänt stressade och dåligt bemötta.
 
Med tanke på allt detta skrev jag ett mejl till huvudkontoret som sedan vidarebefordrade det till butiken i Norrköping. Jag hade nämligen ingen som helst lust att personligen kontakta butiken ytterligare en gång med tanke på hur dåligt vi har blivit bemötta innan. Idag fick jag i alla fall ett samtal från butikschefen som bad så hemskt mycket om ursäkt och förklarade hur jag själv skulle ställa in vagnen så att den fälls ihop på ett korrekt sätt. Hon tackade mig även för att jag har tagit mig tid att skriva det där mejlet och hon tyckte att mina synpunkter var bra. Vi fick även kompensation för besväret i form av ett presentkort på 500 kr. Det tackar vi för!
 
Det lönar sig alltså att "klaga". Jag har själv jobbat inom ett (eller faktiskt två) serviceyrke(/-n) och har flera gånger känt att; NEJ! Kunden har fan inte alltid rätt! Men jag har även erfarenhet av att kunden visst har rätt och att man då får rätta sig efter denne och göra det bästa av situationen. Jag är i alla fall glad att butikschefen tog sig tid att ringa upp mig och dessutom var snäll nog att ge oss kompensation! Det är viktigt att man står på sig och att man dessutom gör det på ett snyggt sätt. Skrik och allmänt taskig attityd vinner man inget på! Vill man bli tagen på allvar, och dessutom slippa skämmas ihjäl nästa gång man besöker butiken/företaget, får man helt enkelt vara trevlig och förstående. Alla kan göra fel!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback