En katt ska inte kosta mindre än lådan den skiter i

Som ni kanske redan har läst, hittades lilla Betty i ett fågelbo tillsammans med sin syster. Dom var magra och mamman hade ingen mjölk att ge dem. Båda två har växt upp hos mina föräldrar och sedan tog vi hem lilla Betty till oss för att se hur det skulle fungera. Vi har nu testat att ha henne boendes med oss här hemma, tillsammans med vår andra katt och våra två hundar, men det blir helt enkelt för mycket för oss... Därför bestämde vi oss för att låta Betty flytta till ett permanent hem där hon kan åldras tillsammans med en ny familj.
 
Igår la jag ut en ennons på en Facebooksida för djur där jag berättade hennes historia. Jag skrev också att jag gärna ser att Betty hamnar hos en familj på landet som har tid för henne. Prislappen hamnade på 500 kr, eftersom att jag tycker att Blockets rekommendation på lägstapris för att höja katters värde är kanon.
 
MEN... Det dröjer inte länge innan man får en kommentar om att 500 kr är för dyrt och att ingen kommer att nappa om hon ska kosta så mycket. Jag svarade då att en kattlåda kostar runt 200 kr, plus kattsand för en hundring... Ska en katt alltså kosta mindre än sin toalett? 500 kr för en byrå eller att lägga på sitt hår är för de flesta inget problem, men att betala 500 kr för en fyrbent livskamrat som kommer att älska dig villkorslöst är tydligen för dyrt? Hmm...
 
Katter är relativt lättskötta, kostar inte många kronor alls i dagens läge och lever länge. Dessa egenskaper leder till spontanköp, att katten inte kastreras och att det är lätt att lämna bort eller avliva den när man har tröttnat. Övergivna sommarkatter finns det gott om numera. Folk tänker att det kanske vore trevligt med en katt ute på landet, men sen när familjen åker hem från sommarstugan då? Vart tar katten vägen? Bristen på kastrering leder dessutom till att många katthonor snabbt förvandlas till kattungefabriker för att sedan långsamt litas ut, både psykiskt och fysiskt.
 
Vart vill jag komma med det här? Jo, en livskamrat i form av en katt borde egentligen kosta betydligt mer än 500 kr, oavsett om den har stamtavla eller inte. Jag tycker därför att man inte borde lämna iväg kattungar hur som helst för småpengar eller t.o.m. gratis. En katt kostar pengar. Tillbehör, eventuella veterinärsbesök och mat tillkommer utöver kostnaden för katten. Visst finns det underbara människor som faktiskt inte har råd att betala 500 kr för en katt, men hur ska dessa kunna betala för t.e.x. ett veterinärbesök, en kastrering eller mat i upp till 15 år?
 
Jag har själv skaffat katt när jag var yngre för att jag tänkte att de är söta och lättskötta. Jag bodde i min första lägenhet och tänkte väl att det vore kul med lite sällskap. Kattungar är ju dessutom sååå söta och keliga. Jag skaffade mig en kattunge och det gick till en början bra. MEN... Det fungerade helt enkelt inte i det långa loppet och jag kunde inte ha henne kvar. Jag hade inte tänkt på hur mycket jobb en katt faktiskt innebär och det gick ju framför allt ut över katten...
 
Tänk på det här nu! Är 500 kr verkligen för mycket pengar när det gäller en fyrbent kamrat som kommer att finnas vid din sida i minst 10-15 år? Jag tycker faktiskt inte det. PUNKT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback