Han eller hon... Vad tusan är det för skillnad?

Kläder till pojkar respektive flickor. Vad är det för skillnad egentligen? Jag vet ju att jag kommer att spana efter rosa kläder med fina spetsar om det blir en flicka. Och om det blir en pojke kommer jag troligtvis att spana efter äppelknyckarbyxor och låta bli Hello Kitty-avdelningen. Fast egentligen... Vad spelar det för roll? Om vi t.e.x. får en son, som om ett par år pekar på rosa plagg med enhörningar på i butikerna, och säger att "dom vill jag ha!"... Inte kan väl jag tvinga på honom blåa plagg med rallybilar på bara för att det står "pojke stl bla bla bla..." på prislappen? Självklart ska han få klä sig i hur mycket rosa han vill! Detsamma gäller såklart om vi får en flicka som vill klä ut sig till spiderman på sin första maskerad. Go for it! De föräldrar (eller andra människor också för den delen) som tycker att jag är helt puckad är antingen extremt homofoba eller helt enkelt rädda för att dera barn inte ska passa in i samhällets redan färdiggjutna mallar.
 
 
Detsamma gäller leksaker. Vad jag vet har inte barnleksaker med deras kön att göra, och de behöver ju knappast sitt kön för att kunna leka med dom... I så fall är det absolut inga barnvänliga leksaker de har fått tag i! Flickor förväntas leka med dockor, laga låtsasmat och klä ut sig till prinsessor, medan pojkar ska köra rallybil och leka med lego och traktorer. "Ja men det är ju så det är! Så har det alltid varit." Jaså? Förr i tiden lekte barn med hemslöjdade mjukisdjur och kottar. Att man idag förknippar flickor med låtsaskök och rosa, och pojkar med svärd och blått, beror väl helt enkelt på att någon stans i utvecklingen så var det kvinnorna/flickorna som höll till i köket, medan männen krigade med varandra ute på fälten.
 
Jag älskar rosa och "flickiga" saker så som rosa, spets och tyll, vackra klänningar, bakning, Hello Kitty osv... Men jag måste säga att jag mår lite illa när jag ser avdelningarna inne på leksaksaffärerna. Flickornas är rosa, rosa, rosa och rosa. ALLT är rosa. Varenda liten plastdetalj är rosa!
 
Nåja... Vår lilla bebbe kommer att växa upp i samma värld som vi, och hen kommer troligtvis att påverkas av diverse normer - precis som vi. Jag kommer troligtvis att falla för normen och köpa "typiskt" tjejiga eller pojkiga leksaker och kläder... Men hen ska ha möjligheten att växa upp till att bli en egen liten individ som inte tvingas in i den trånga lilla mallen som samhället har skapat. För mig är det jätteviktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback