Greta eller Konny?

...dessa namn slumpades fram på någon sån där namnlexikonsida där man skriver in sitt och partnerns förnamn, för att man sedan ska få fram de perfekta namnen för just sin lilla bebis. Hmmm när jag tänker på Greta kan jag inte låta bli att rimma med "den feta", det liksom bara blir så. Konny. Konny. Konny. Ju mer jag säger det, ju klarare blir bilden av en steriotypisk bonde, en sån som man bara ser på film, med trasiga hängslebrallor som hänger på sniskan och ett halmstrå i munnen. Helst spottar han tuggtobak i en rostig spottkopp (läs: zinkbalja) och har en familj som man antar är inavlad under ett antal generationer.
 
Stackars de som faktiskt heter Greta eller Konny nu när jag kastat ur mig detta. Men alla förknippar ju speciella namn med vissa saker! Alla har väl fnissat åt namn som Ola-Konny, Arne, Bengt-Gunnar, Greta-Lena osv. Vem tusan tittar på sin nyfödde som och säger "Nä men åh! Han ser ju precis ut som en Ola-Konny!"..? Nja vi får nog fundera ett tag till innan vi kommer fram till några passande namn.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback