Alla kan göra något

Åtminstonne 3-4 gånger i veckan försöker jag att äta vegetarisk mat här hemma. Eftersom att det oftast är jag som lagar maten i det här huset så äter ju såklart även Martin av den vegetariska kosten. Jag kan absolut inte kalla mig för vegetarian, eftersom att även jag uppskattar en mediumgrillad, saftig köttbit. Det handlar snarare om att variera kosten, att inte alltid se köttet som huvudråvaran i en rätt, medan det gröna får agera trist tillbehör som petas åt sidan.
 
Jag äter inte grönsallad dessa 3-4 gånger i veckan för att kunna skippa köttet. Ofta äter vi Chili sin Carne (vegetarisk Chili Con Carne som är såååååå mycket godare), vegeariska biffar i alla dess former, kraftiga och mättande sallader, soppor, pastarätter... Inga konstigheter med andra ord.
 
Varför äta vegetariskt? En av världens allra största (om inte den allra största) miljöbovar är köttindustrin. Då kanske du tänker "men jag, en enda person, kan ju inte göra skillnad!". Där har du fel. Tänk om alla tänkte så? Hur skulle världen se ut då? Det är alltså miljömedvetet att äta vegetarisk mat då och då, kanske bara en endaste gång i veckan. Om alla skulle börja äta vegetariskt en enda gång varje vecka skulle vi, enligt amerikanska forskare, kunna rädda 60 miljoner människor varje år. Dessa människor dör i onödan av bla. svält och skövling av skog och mark - deras hem. En annan god anledning till att äta vegetarisk kost då och då är just det - att det är gott. Så jäääkla gott. Jag menar absolut inte att all vegetarisk mat är mycket godare än de med kött, men här är några exempel på maträtter som jag tycker är mycket godare som vegetariska:
 
Lasagne
Chili Con Carne (heter som sagt Chili Sin Carne)
Tacos (med varm, tacokryddad bönröra istället för köttfärs)
Soppa så som broccolisoppa, linssoppa, ärtsoppa mf.
 
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att skippa kött någon gång ibland! Är vi så beroende?! Jag tror att det beror på hur vi är uppväxta, vilken mat vi är uppväxta med. Kött har blivit så pass billigt att man köper det för den sakens skull. Våra fäders generation är ofta "emot" vegetarisk mat vad jag har lagt märke till. Kött anses vara husmanskost och vegetarisk mat är bara larvigt... Helt fel inställning. De ftesta VET att kött påverkar miljön negativt och att vegetarisk kost kan vara mycket gott. Ett problem är att det verkar vara en trend att håna det vegetariska köket.
 
En nötkreatur (ja, en kossa) behöver äta ca 10 kilo växtprotein för att producera 1 enda kilo kött. Det fins tiotals miljarder köttdjur runt om i världen. Det är inte kossorna i sig står för miljöproblemen, utan alla de odlingar som står för kossornas mat. 80 % av världens regnskog skövlas för dessa planteringars skull. Försvinner regnkogen så dör vi - så enkelt är det.
 
 I Sverige har de flesta djur som föds upp i matsyfte ett bra liv, om man jämför med många uppfödningar (läs FABRIKER) i bla. USA. Men i många länder plågas djuren från att de föds, till att de dör. T.e.x. kycklingar som föds upp för sitt kött... De växer så snabbt, dels pga fodret och hur de har föds upp, att de knappt kan gå pga sin tyngd. De ligger i stora högar inne på alla dessa hönsfabriker och lider. Sen ser de oftast ut så att det kommer stora maskiner, som liknar enorma sopkvastar, och sopar in dom i en stor "damsugare".
 
Mer om detta kan du se i den här dokumentären nedan, som handlar om just köttindustrin. Alla borde se den för att få en inblick i djurens värld, och se vart din mat kommer ifrån. Det som visas förekommer även i Sverige.
 
 
 
Köttindustrin styrs av efterfrågan. ALLT handlar om pengar. ALLT. De allra största exportörerna bryr sig inte ett dugg om hur djuren har det, eller vad djuren äter för kemikalier osv. (som självklart hamnar i våra kroppar när vi äter köttet) Vad är viktigast... Pengar eller en hållbar värld åt oss och våra barn? Pengar eller att stoppa svälten som drabbar miljontals mäniskor, framför allt barn, rut om i världen? Alla har inte råd med de dyrare, bättre alternativen, men de flesta av oss - vi medelsvenssons runt om i Europa - kan faktiskt göra det. Frågan är om vi vill. Vi är priskåta. Ju billigare desto bättre... Fast så är det ju inte. Ju billigare köttet är desto sämre kvalitet.
 
Jag säger inte att alla ska välja bort köttet helt, men prova att äta vegetarisk mat åtminstone en gång i veckan. Leta recept på nätet. Fråga vänner och bekanta. Utforska och prova dig fram! En anledning till att vegetarisk mat hånas, är människors okunnighet. De flesta tror att vegetarianer är gräsätare som äter trist och grå mat. Tvärt om! Tro heller inte att du gör skillnad genom att hålla fast vid köttet, men att dE lägger till ett par extra salladsblad. Det ökar snarare konsumtionen än hjälper världen och miljön. Vi människor måste börja ta vara på det vi har här på jorden, i stället för att förstöra allt i vår väg pga våra själviska handlingar. En människa kan inte göra allt, men alla kan göra något.
 
För bara några årtionden åt vi människor kött endast någon gång i veckan. Kött ansågs vara fin mat som man inte skulle slösa med. En söndagsstek på sin höjd varje vecka var vad som åts. Sen var väl resten av veckan rätt trist på matfronten... Men idag har vi andra möjligeter! Vi kan välja att laga bra och nyttig mat utan kött. Vi borde ta vara på alla fina råvaror vi har - speciellt de lokala. Köp svenskt kött framför t.e.x. danskt eller brasilianskt kött när du vill äta kött. På sommaren och hösten finns det ett stort utbud av frukt och grönt från lokala odlare här i Sverige.
 
Jag tänker på vår bebbe som komer att födas in i en värld som snart står i lågor. Jag vill inte skicka in hen i en värld där människan sätter sina själviska instinkter främst. Jag kommer inte att bli någon supermamma, men jag vill ge mitt barn en bra start i livet och en vettig chans.
 
Lova att du testar åtminstonne en gång varje vecka! Jag hjälper dig med mumsiga recept här på bloggen. Om t.o.m. min sambo tycker om den vegetariska maten jag gör, så kommer du okcså att göra det. Lycka till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback