Müsli

Ikväll har jag rostat egen müsli! Müüüüüsli.... Jag gillar att skriva det med "ü".
 
I alla fall! Den blev himla god och det tog bara en kvart eller så att knåpa ihop allt och rosta det lätt i ugnen. I den här müslin slängde jag i: Havregryn, solroskärnor, pumpafrön, linfrön, russin, honung utblandat med lite varm vatten och kanel. Jag blandade allt utom russin i en skål och hällde sedan ut det på en plåt. Alltsammans rostades i mitten av ugen i ca 10 minuter på 175 grader. Sen lät jag allt svalna innan jag blandade i russin.
 
Klart! Nu har vi en god müsli utan en massa jävla tillsatser och onödiga sötningsmedel. Den är väldigt god dessutom!
 
 
Mängden ingredienser och tiden i ugnen beror ju förstås på vad du föredrar. Torkad frukt bör inte rostas i ugnen, blanda i den efteråt i stället!
 
Sånt som kan vara gott att ha i en müsli:
 
Havregryn
Linrön
Solroskärnor
Pumpakärnor
Russin
Torkad aprikos
Torkade bär (sega)  så som blåbär, hallon och jordgubar
Frystorkade bär (frasiga) och frukter, t.e.x. jordgubb, äppel
Torkade gojibär
Nötter
Kanel
Honung
Havreflingor (typ, grova "cornflakes")
Kokos
 
Hitta dina favoriter!
Skriv gärna en kommentar om du undrar något så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig. Det gäller förresten vad som helst, inte bara müsli! Bakning, matlagning, bebbe, pyssel mm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback