Mördegskakor med choklad

 
Grundreceptet till mördegskakor är enkelt och man kan smaksäta dom hur man vill! Jag smaksatte mina med choklad genom att byta ut ett par matskedar av mjölet mot kakao. Jag ringlade även smält, tempererad choklad över mina kakor så att dom blev extra chokladiga och goda.
 
 
Du behöver:
 
5,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1,5 dl florsocker
300 g salt smör
0,5 - 1 msk kallt vatten.
 
Gör så här:
 
1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.
2. Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
3. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska bara precis gå ihop.
4. Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt den vila i minst en timme.
5. Välj din egen smaksättning till kakorna
 
Exempel på smaksättningar:
 
Sylt = syltkakor
Kakao = chokladkakor
Nötter
Färgat strösocker = brysselkex
 
Googla runt lite och se om du hittar något som passar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback