Maränger

Idag har jag bakat maränger av alla äggvitor som blev över från när jag gjorde vaniljsås i helgen! Jag dubblade receptet nedan eftersom att jag hade så många äggvitor.
 
 
 
Du behöver:
 
4 äggvitor
3 dl socker
1 msk citronsaft
Några droppar karamellfärg
 
How to?
 
1. Sätt ugnen på 130 grader.
 
2. Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke.
Sätt bunken i ett vattenbad (över kokande vatten), vispa för hand tills sockerkristallerna smält och marängen är cirka 60-65 grader.
 
3. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen länge på hög hastighet med elvisp tills det svalnat. 
Vispa ner ca 10 droppar karamellfärg och blanda tills färgen är jämn.
 
4. Spritsa ut marängen på en plåt med bakplåtspapper.
 
5. Grädda i mitten av ugnen i 35–40 minuter. Öppna inte luckan för ofta, men känn på dom när du tror att dom är klara. Fasta och frasiga på utsidan men sega i mitten ska dom vara!
 
Till alla hjärtans dag kan du göra hjärtformade maränger! Spritsa två strängar som möts i en spets. Röd karamellfärg passar ju dessutom utmärkt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback