Loppis = äckligt?

Jag älskar att fynda på loppis, det borde ni ha märkt vid det här laget! Känslan av att hitta unika personliga saker, och ibland även kläder, till vrakpriser är oersättlig. Nästan alla möbler i huset är begagnade, förutom sängen och ja... typ sängen. En del har vi (läs: jag) hittat i loppisbutiker och en del har vi köpt på nätet. Jag vill inte ha ett stelt IKEA-hem som saknar unika och personliga prylar.
 
Det är dessutom jäkligt roligt att gå på loppisrunda och spana efter fina prylar. Man får liksom leta lite extra bland hyllorna innan man hittar guldkornen. Mycket av det man hittar är bara skräp enligt en själv, beroende på vilken loppis man befinner sig på förstås... Men så är det ju i vanliga inredningsbutiker, klädaffärer och möblaffärer också.
 
Det är sällan jag kikar i secon hand-butiker efter kläder, men då och då hittar jag något fint plagg som får följa med hem. Beyond Retro i Stockholm är min favoritbutik när det gäller secon hand. Äkta retrokläder... 30-, 40-, 50-talsklänningar som bara ropar efter en där dom hänger fint  längs väggarna. Äldre kläder innehåller mindre kemikalier och är betydligt hållbarare! Unika och vackra klänningar från 40-50-talet tilltalar mig mest.
 
Något som däremot är jäkligt irriterande är att det fortfarande, trots att det numera är inne att gå på loppis, är mer eller mindre skambelagt. En del verkar tro att man spanar på loppisar och i secon hand-butiker för att man inte har råd med något annat (vad skulle vara fel med det föresten...? För en del är det verkligheten). En del tycker att det är äckligt med begagnade saker. Hmmm jag förstår inte riktigt hur de människorna tänker. De tror väl att man t.o.m köper gamla sunkiga trosor på loppis... Varför skulle kläder eller saker vara äckliga för att de är använda? Ofentliga toaletter, dörrhandtag, tangentbord... DET är äckliga saker om man verkligen tänker efter. Att någon har använt en köksstol som man sedan köper på loppis gör den knappast äcklig! Det vilar fortfarande en "trash-stämpel" över loppisentusiasterna. Det är synd med tanke på att loppisspanarna oftast är de som har fina, personliga och hemtrevliga hem. Det är dessutom oerhört miljömedvetet att handla på loppis och secon hand. En av mina favoritloppisar är Eriks- och Etiopienhjälpen i Skärblacka. Där jobbar all personal helt gratis och intäkterna går till att hjälpa barn som inte alls har det speciellt bra, bla. i Etiopien. Där kan man shoppa loss med gott samvete. Återvinning och välgörenhet - två flugor i en smäll.
 
Jag längtar till sommaren och alla loppisar som dyker upp lite överallt. Sommaren är loppisentusiasternas årstid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback