Gryta med kött och rotsaker

Vi åt förresten en jättegod gryta idag! Jag stekte grytbitar av nöt i smör och olja så att dom fick stekyta. Sedan fick köttet puttra länge i grönsaks- och köttbuljong, tillsammans med ett par lagerblad och kryddpeppar. När köttet blivit ganska mört slängde jag i rejält med iskivad morot och potatis. Jag smakade av och kryddade med lite salt och vitpeppar. Alltsammans fick puttra på medelvärme tills rotsakerna var genomkokta. På slutet blandade jag i soja och en rejäl skvätt grädde, som jag blandat med lite majsstärkelse för att grytan skulle bli tjock och gräddig. Hmm... Det var nog allt! Gott blev det och enklare kan det knappast bli.
 
Det här med att följa recept till punkt och pricka är ju som sagt inte min grej. Jag anpassar matlagningen efter vad jag har hemma! Provsmaka ofta och krydda efter smak och tycke, så blir det oftast bra. När man gör en gryta är viktigt att köttet får puttra länge för att bli mört och gott. Tillsätt rotfrukterna först efter en lång stund, så att dom inte behöver koka sönder i väntan på att köttet ska bli tillräckligt mört. En gryta som snarare blir som ett mos med segt kött i är inte rolig!
 
 
En gryta med ett gott bröd till är aldrig fel! Specillt inte nu under vinterhalvåret när det är kallt och ruggigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback