En riktigt fet tisdag

Fettisdagen (och pannkakans dag har jag hört?) är här! Mamma har varit här fram tills nu och hjälpt mig med köket. Hon hade dessutom med sig mumsiga semlor med vaniljkräm i! Har jag tur så köper mannen i huset fler godbitar på vägen hem från jobbet i eftermiddag.
 
Jag och världens bästa mamma har målat och fixat i köket idag. Nu är det inte mycket kvar! Hon tog med sig en hel del tyg när hon åkte hem, som hon ska sy köksgardiner av. Det kommer att bli så fint! Lucky me som har en händig fixarmamma!
 
 
 
Föresten! Så här blev bröden som jag gräddade i morse. Degen slängde jag ihop igår kväll och den fick jäsa i vårt kalla skafferi över natten. Den första omgången med bröd, som var gjorda på rågsurdegen, blev där emot misslyckad och bröden blev stenhårda. Det kom en del saker emellan som störde när jag gjorde degen, så jästen fick nog vara blandat med endast vatten och den torra surdegen alldelles för länge innan torrvarorna blandades i. Den blev nog inte knådad tillräckligt länge heller. Jaja, bara att ta nya tag och försöka igen! Jag hoppas verkligen att det här brödet är gott. Vi ska provsmaka det ikväll!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback