Att göra en äppelsmulpaj

Ikväll ska vi äta mumsig mat hos mina föräldrar. Det blir nog trevligt som alltid. Just nu förberder jag en äppelsmulpaj att ta med.
 
Att slänga ihop en smulpaj är ju inga konstigheter, men jag måste ändå tipsa om hur jag går till väga när jag ska göra äppelpaj! Jag börjar alltid med att skiva alla äpplen i lagom bitar och sen steker jag skivorna i rikligt med smör, kanel, kardemumma och socker. Varför? Jo, för att smakerna kommer fram ordentligt och äppleskivorna blir lagom mjuka och väääääldigt goda! Ibland struntar jag i att göra smulpaj när jag väl har börjat steka äppelskivorna och äter alltsammans med vaniljglass i stället! Hur gott som helst och snabbt går det också.
 
Själva smuldegen gör jag av mjöl, havregryn, smör, lite vaniljsocker och en del sirap. "Sirap?", tänker ni. Jajamen, lite sirap ger en mild kolaaktig smak, tycker jag. Det blir jäkla gott helt enkelt! Måtten då? Jag tar typ hälften mjöl, hälften havregryn, typ en tesked vaniljsocker, en rejäl klick smör och sen tillsätter jag sirap allt eftersom. Jag tillsätter hit och dit, prövar mig fram och smakar typ 100 gånger. Det brukar bli väldigt bra i alla fall!
 
 
Vi får hoppas att även den här pajen blir kanon och att den uppskattas av hela familjen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback