Äkta hemgjord vaniljsås

Äkta hemgjord vaniljsås? Jajamen! Leila Lindholms recept på vaniljsås måste nog vara världens bästa! Det är absolut knepigare än att blanda till en färdig pulversås, men den blir minst 1000 gånger godare! Om inte ännu godare. Såsen blir både fluffig och otroligt smakrik.
 
Pulversås innehåller sällan en enda gnutta ren vaniljstång, därför är den ofast vit till färgen. Äkta vaniljsås är snarare gräddgul och man ser tydligt vaniljen i form av små prickar. Det är ingen idé att byta ut vaniljstång mot vanilj-/vanillinsocker. Det blir helt enkelt inte bra alls... Äkta vanilj ska det vara!
 
Jag har inte bara snattat receptet från Leila, utan även bilden nedan (som dessutom föreställer pajen som jag ska baka under morgondagen):
 
 
 
 
Du behöver:
 
5 dl mjölk 3%
1 vaniljstång
1.5 dl socker
7 äggulor
0.75 dl majsstärkelse
25 g osaltat smör
2 dl vispgrädde
 
Gör så här:
 
1. Koka upp mjölk tillsammans med en delad och urskrapad vaniljstång.
2. Vispa socker, äggula och majsstärkelse luftigt.
3. Slå över den heta mjölken under vispning.
4. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och koka upp försiktigt under vispning. Så fort blandningen börjar tjockna - häll snabbt över den i en skål. (Jag hällde tillbaka den i samma skål som jag vispade äggblandningen i)
5. Rör i smöret och kyl krämen snabbt i isbad eller kyl.
6. Vispa grädden fast och vänd ihop med den kalla vaniljkrämen, till en fluffig sås.
 
Tips! Passa på att göra maränger av äggvitorna som blir över! Här är ett recept på fina ♥-formade maränger. Perfekt till alla ♥ns dag!
 
 
Jag kan ju även ta tillfället i akt och tipsa om vaniljpulver, gjord endast på äkta vaniljstång! Pefekt att ha hemma i skafferiet bland bakgrejerna. Jag rekommenderar inte att man använder den som vaniljsocker, för det är absolut inte samma sak! vaniljstång behöver oftast värmas upp för att smakerna ska komma fram. Jag testade att blanda i vaniljpulvret i grädde som jag sedan vispade, men det smakade inte alls så mycket vanilj som det hade gjort om alltsammans hade hettats upp tillsammans först! Pulvret kan dock användas istället för färsk vaniljstång, som förekommer i många recept.
 
Den här sorten köpte jag sist vi handlade bakgrejer på Ica:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback